Els canvis en la planificació i execució del Pla de Rodalies efectuats pel ministeri de Transports, entre els quals l’ajornament de la quadruplicació de les vies entre Castelldefels i el Prat de Llobregat, que suposaria un alleujament important de la pressió que suporta l’R2 de Rodalies, ha portat el grup de Junts per Catalunya al Parlament a reclamar la compareixença de la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, perquè, “doni explicacions sobre els retards generalitzats a les obres que s'estan duent a terme a la xarxa de Rodalies-RENFE i d'Adif i, especialment, per la situació en què es troba la línia R2 Sud pel canvi de criteri del Ministeri que implica la necessitat d’elaborar estudis informatius en actuacions on abans no eren requerits”, segons un comunicat d’aquesta formació política.
Així mateix, la diputada Montse Ortiz ha alertat que el cas de l’R2 és el més greu: “Aquesta decisió del Ministeri, sobre la que ningú ens ha donat cap explicació, comportarà un nou endarreriment de les obres previstes en aquest tram i, en conseqüència, més afectacions per als usuaris del servei”. Per això, Paneque ha de donar explicacions sobre aquests nous retards, la nova planificació per l’R2 Sud i les disset actuacions ferroviàries a la xarxa de Rodalies i regionals de Catalunya afectades que, en alguns casos, ja superen l’any i mig d’endarreriment. “Volem saber amb quin nou calendari es treballa i quines alternatives s’oferiran per garantir el servei de transport públic”, ha afegit Ortiz.
En aquest sentit, Ortiz ha assenyalat que el Govern català ha d’actuar davant d’aquests retards estructurals generats per aquest canvi de criteri i explicar si el comparteix. “La ciutadania ha de saber quins són els motius concrets dels retards en les actuacions ferroviàries i quant ens costaran”, ha insistit. “No podem normalitzar aquests retards ni la manca d’informació, que suposen un desgast als usuaris, també emocional. Per molts catalans desplaçar-se s’ha tornat un malson”, ha ressaltat Ortiz.
Bateria de preguntes al Senat
En la mateixa línia, el grup parlamentari de Junts al Senat també ha registrat una bateria de preguntes escrites. El portaveu al Senat, Eduard Pujol, i el senador Joan Bagué, han preguntat al govern espanyol pel fet que el Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) hagi publicat el desistiment de l’adjudicació del projecte de quadruplicació de les vies de l’R2 Sud entre Castelldefels i el Prat de Llobregat. Els senadors reclamen al Govern espanyol que expliqui quines són les raons d’aquest desistiment i quina és la previsió de calendari per a la represa d’una actuació que consideren “cabdal” per al bon funcionament del servei.