Els partits independentistes i els comuns han fet pinya aquest dijous al Parlament per reclamar que la Generalitat assumeixi la gestió dels aeroports catalans i insta l'Estat a negociar aquest traspàs en mans d'Aena cap a les institucions de Catalunya. Aquest punt ha prosperat amb 78 vots a favor (ERC, Junts, la CUP, els comuns i la diputada no adscrita Cristina Casol) i 53 en contra corresponents al PSC, Vox, Ciutadans i el Partit Popular.

La moció, presentada per Junts per Catalunya, incloïa altres aspectes relatius a l'ampliació de l'aeroport del Prat. La cambra ha aprovat "constatar la necessitat" que aquesta infraestructura "prioritzi les connexions intercontinentals" amb els vots del PSC, ERC, Junts, els comuns i el PP; i també s'ha conjurat amb el 'sí' d'Esquerra, els juntaires i els populars a estudiar en la comissió tècnica per a la millora de l'aeroport "la millor alternativa" per transformar-lo i fer que "guanyi capacitat i esdevingui un veritable aeroport amb connexions intercontinentals, tenint en compte els compromisos existents de preservació del medi natural". En aquest darrer punt, els socialistes, Vox i la CUP s'hi han oposat; mentre que els comuns, Ciutadans i Cristina Casol s'hi han abstingut. Encara en aquest sentit, també s'ha aprovat instar l'Estat a construir la terminal satèl·lit per "guanyar capacitat i millorar l'eficiència de les terminals" de la infraestructura. Aquest punt, amb un suport majoritari, només ha comptat amb l'abstenció de Vox i els comuns i el no dels anticapitalistes.

L'oposició d'ERC a la "voluntat d'incrementar connexions directes" entre Barcelona, Amèrica i Àsia

Aquesta setmana ha transcendit que més d'un milió de passatgers que volen des de Barcelona fins a Àsia han de fer escala i, per tant, han de passar per un o més aeroports per la manca de rutes directes. La moció de Junts incorporava una esmena acceptada de Ciutadans que planteja ser "conscient de la complementarietat existent entre els vols de curta distància i els de llarga distància, ja que els primers alimenten de passatgers als segons" i aposta per "la voluntat d'incrementar les connexions directes" des de l'aeroport del Prat amb Amèrica i Àsia: "Requereix d'una oferta equilibrada de tots dos tipus de vol". Aquest punt ha prosperat amb 83 vots a favor (PSC, Junts, Vox, Ciutadans i el PP), Cristina Casol s'ha abstingut i 47 diputats hi han votat en contra (ERC, CUP i comuns).

Encara sobre el Prat, també ha tirat endavant un punt que insta Aena a publicar la sèrie històrica del mapa de decibels de les pistes de l'aeroport de Barcelona. Des de Junts, defensen que el "progrés tecnològic dels motors dels avions" està implicant una reducció dels nivells de soroll en les operacions d'enlairament, fet que permetria estudiar la possibilitat d'arribar a 90 operacions per hora amb les pistes i terminals existents.

La moció també fa referència als aeroports de Girona, Reus i Lleida-Alguaire. El Parlament ha aprovat estudiar "la millor connexió de Barcelona" amb aquests altres aeroports (tot i el no de la CUP i l'abstenció de Vox) i instar l'Estat a "accelerar l'execució" de les inversions d'alta velocitat ferroviària de Reus i Girona. Aquest darrer punt ha fregat el consens total, llevat de l'abstenció del PP.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!