El conseller de Territori, Josep Rull, ha afirmat aquest dijous que el caos de Vueling, amb retards i cancel·lacions de vols que han afectat un total de 35.000 persones, no ve derivat del model aeroportuari centralista espanyol. Rull ha assegurat que es tracta d’un problema “estrictament” de la companyia, com a conseqüència de “la mala planificació” interna.

Però la qüestió, plantejada pel grup parlamentari de Junts pel Sí, ha obert inevitablement la discussió sobre el que Marc Sanglas ha definit com un model que “ha prioritzat l’aeroport de Barajas (Madrid)” amb acords bilaterals amb altres Estats que fins i tot prohibeixen el pas de vols intercontinentals directes per l’aeroport del Prat. “No hi ha llibertat de moviment, sinó un clar dirigisme”, ha asseverat el diputat.

La constatació, per Rull, és que la tendència de la infraestructura cap al low cost “no és bona”. I això sí, ha assenyalat, que és “una decisió política” d’un Estat que “creu” que només hi pot haver un aeroport de referència. En aquest sentit, ha recordat la visió de l’exministra de Foment Magdalena Álvarez, que apuntava que la resta havien de fer “d’alimentadors”.

Amb tot, el Prat “és extraordinàriament rendible”, amb uns beneficis “extraordinaris”. Ara cal, malgrat tot, “endreçar-lo” i, diu, “o ho fem nosaltres o no ho farà ningú”. “Ja hem vist que l’Estat i AENA tenen altres prioritats”, ha conclòs Rull.

Visió Rull

El model aeroportuari que la conselleria té al cap és prou clar: convertir la T1 en un hub internacional i deixar la funció de vols continentals i low cost a la T2. “Seria un bon model”, ha emfatitzat el convergent.

“Tenim passatgers de vols intercontinentals que no tenen vols directes”, s’ha queixat, afegint que precisament l’objectiu de la fracassada Spanair anava en aquesta línia. Per això ha donat importància que companyies de pes i amb una bona política de taxes apostin clarament pel Prat.

En qualsevol cas, si una cosa té descartada l’Executiu de Carles Puigdemont, és la construcció d’una nova pista sobre el mar, perquè és “una quimera”. Per això, aposten per aprofitar Girona i Reus, amb bones connexions d’alta velocitat. “Això és molt potent”, ha asseverat.