El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Josep Rull, ha retret aquest dilluns al president del govern central, Mariano Rajoy, un "dèficit clamorós de credibilitat i confiança" en matèria d'infraestructures amb Catalunya. "Hi ha algú que s'omple la boca de diàleg, però demà vindrà, farà una conferència i se n'anirà sense haver parlat amb ningú", ha assegurat Rull en un dinar-col·loqui organitzat per Tribuna Barcelona. "No sabem el que ens prometran", ha afegit el conseller en referència a la jornada "Connectats al futur" d'aquest dimarts, en la qual intervindrà Rajoy per anunciar inversions entorn de Rodalies i el Corredor Mediterrani.

"La confiança és un intangible bàsic perquè hi hagi diàleg", ha asseverat de nou Rull, que ha posat com a exemple el Corredor Mediterrani com la mostra més clara dels incompliments de l'Estat en matèria d'inversions i calendaris previstos. No obstant això, juntament amb aquest eix ha enumerat altres infraestructures promeses anys enrere i que encara avui no són una realitat, com el desdoblament de l'N-II, de l'N-340, l'acabament de l'A-27 entre Valls i Montblanc (Tarragona) i la B-40 (Quart Cinturó) entre Abrera i Sabadell.

En aquesta línia, ha lamentat que hi ha 10.000 milions d'euros "pendents i promesos una i mil vegades" en matèria d'infraestructures de l'Estat amb Catalunya. "Això és el que tenim sobre la taula", ha reiterat just abans de defensar que Catalunya ha de tenir capacitat per decidir per ella mateixa respecte la digitalització, la mobilitat, la sostenibilitat, l'energia verda i la nova indústria. 

La constant del 8,2% d'inversió a Catalunya

Rull també ha posat en valor que Catalunya representa el 16% de la població espanyola, aporta el 19% del PIB, representa el 21% de la inversió bruta estrangera, el 25% de la producció científica i el 26% de les exportacions: "Aquestes dades tendeixen a millorar, però el que és una constant és el 8,2% d'inversió de l'Estat territorializada a Catalunya, i un 9,9% en infraestructures de mobilitat. Això no canvia".

A més, ha carregat contra una planificació radial de les infraestructures que, en moltes ocasions, porta a l'absurd, i ha carregat contra els enèsims retards del Corredor Mediterrani: "Darrere no hi ha improvisació ni deixadesa, sinó intencionalitat política".

Sobre l'Aeroport de Barcelona, ha reclamat una política de taxes pròpia per atreure a vols intercontinentals, i ha plantejat la possibilitat que els aeroports de Girona i Reus puguin actuar com una quarta o cinquena pista del Prat, seguint el model d'altres ciutats europees, com Londres.

Referèndum i eleccions constituents

Preguntat pel referèndum, ha criticat que "quan el president Rajoy diu que no pot ni vol fer-ho, poder pugues, però una altra cosa és que hi hagi voluntat política", en al·lusió a utilitzar totes les vies possibles dins de la legalitat.

"Crec que el referèndum es farà. Estic convençut i no contemplo eleccions autonòmiques, sinó constituents", ha afirmat Rull, que ha evitat contestar sobre si serà candidat a liderar el PDeCAT al·legant que la prioritat és el referèndum en si mateix.

Sobre el cas del 3%, ha dit no sentir-se al·ludit en absolut en existir un procediment judicial i, malgrat apel·lar a la presumpció d'innocència, també ha demanat contundència a l'hora de denunciar i condemnar aquesta pràctica de corrupció: "No pot tremolar-li el pols a ningú".