El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha presentat aquest dilluns l'Estratègia Àsia 2025-2030 del Govern, que té com a objectiu “reforçar la relació econòmica i comercial” amb el continent. Amb l'any 2030 com a horitzó, l'executiu també busca millorar les relacions institucionals, ampliar la cooperació en l'àmbit tecnològic i de recerca i impulsar el turisme asiàtic a Catalunya. El pla estratègic fixa com a prioritaris països ja visitats per Salvador Illa —el Japó, Corea del Sud i la Xina—, i afegeix a la llista l'Índia, el Pakistan, i estats del Sud-est asiàtic com Singapur, les Filipines, Indonèsia i el Vietnam. “El món canvia molt ràpid, molt acceleradament, de vegades d'una manera que genera inquietud en molts ciutadans. Alguns decideixen tancar-se, tancar-se, tancar-se i recloure's. Tot i això, nosaltres hem decidit obrir-nos. Catalunya fa molt de temps que ha decidit estar oberta”, ha afirmat el president, Salvador Illa, en l'acte de presentació del pla que ha fet juntament amb Jaume Duch, conseller d'Acció Exterior.

Durant la presentació de l'estratègia, Duch ha justificat l'elecció de països prioritaris i ha remarcat que el Japó, Corea i la Xina són “socis clau” per a Catalunya, com a centre neuràlgic del continent asiàtic i en ser tres de les grans economies mundials. El conseller d'Acció Exterior ha reivindicat les oportunitats del continent asiàtic. Durant el seu discurs, ha subratllat que “el món d'avui no és el mateix que fa uns anys” i ha defensat, per tant, que cal “sortir més a fora que abans”. El pla presentat pel govern gira entorn cinc eixos amb quinze objectius estratègics: aliances, relacions econòmiques, cooperació en investigació, polítiques urbanes i promoció cultural. El conseller Jaume Duch ha assegurat que l'estratègia es regirà pels valors de “la democràcia, el multilateralisme, la igualtat, la sostenibilitat, la cooperació i la justícia social”, mentre que Illa ha defensat que el pla es fa en coordinació amb la política exterior del govern espanyol.

Inversions i noves rutes aèries

En el camp econòmic, el Govern té com a prioritat la diversificació de mercats, especialment pel context d'incertesa després de la guerra aranzelària amb els Estats Units. Entre les fites que es marquen hi ha la promoció de productes agroalimentaris catalans en mercats asiàtics, la captació de noves inversions com les de Chery i Lotte, o el “reforç” del turisme asiàtic com a turisme “de qualitat” per tot Catalunya. En aquest sentit, la millora de les connexions aèries i de les infraestructures es marca com un altre objectiu estratègic. Concretament, el Govern vol noves rutes aèries directes amb mercats clau, com el Japó i l'Índia, i amb les ciutats xineses de Guangzhou, Hangzhou i Chengdu.

Col·laboració en recerca i promoció del català

El pla dona importància a la col·laboració en recerca i tecnologia amb països capdavanters en aquests camps, com el Japó, Corea i la Xina. Un altre dels eixos de l'estratègia és la cooperació en les polítiques urbanes, la sostenibilitat i la resiliència territorial, amb col·laboracions en l'àmbit de la mobilitat sostenible i la gestió de desastres naturals i de protecció civil, entre altres. L'últim dels cinc eixos planteja impulsar l'ensenyament del català al continent a través de l'Institut Ramon Llull, ampliant el nombre de lectorats. En aquesta línia, obren la porta a explorar l'expansió del programa a universitats de la Xina —més enllà de Pequín, on ja existeix— i a Corea, l'Índia o les Filipines.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!