Primera jornada de la visita oficial del president de la Generalitat, Salvador Illa, al Japó. La vella aspiració de Barcelona d'aconseguir un vol directe amb Tòquio ha estat un dels temes que el president ha situat en la seva agenda d'aquest dilluns. Illa, que ha abordat aquest tema amb la vicegovernadora del govern metropolità de Tòquio, Akiko Matsumoto, ha expressat l'aposta del Govern per establir aquest vol entre les dues ciutats "tan aviat com sigui possible" i ha assegurat que la Generalitat està "acompanyant gestions que s'estan fent des de fa temps".
El cap de l'executiu català, que ha aterrat aquest mateix dilluns a Tòquio, ha subratllat que es donen les condicions per tirar endavant la proposta. "Hi ha prou volum de passatgers, un interès important, no només en l'àmbit econòmic sinó també en el turístic. S'està treballant des de fa temps en el comitè de desenvolupament de rutes aèries, on participa l'Ajuntament de Barcelona, la Cambra de Comerç i AENA. I ajudarem perquè això sigui així", ha assegurat. El president ha desvinculat aquesta iniciativa de l'ampliació de l'aeroport i, tot i defensar la voluntat que es materialitzi "com més aviat millor", ha evitat concretar dates, assegurant que depèn de les companyies que haurien d'establir la línia.
Clima d'estabilitat
El viatge oficial té un marcat caràcter econòmic, segons ha destacat Illa, que ha explicat que el primer propòsit del viatge és reforçar les relacions econòmiques entre Catalunya i el Japó i fer costat a les empreses catalanes presents a aquest país asiàtic. Ha assegurat que als inversors japonesos els vol explicar que "l'economia catalana és una de les economies que més creix del conjunt de l'OCDE". "Que estem en un bon moment, que hi ha un clima d'estabilitat, i per tant és una opció per invertir bona", ha afegit.
El president ha obert la visita al Japó amb una trobada amb empresaris catalans, organitzada juntament amb la Cambra de Comerç de Barcelona i la Cambra de Comerç d'Espanya al Japó. El president de la Cambra de Comerç, Josep Santacreu, que ha assistit a la visita, ha subratllat que hi ha una "necessitat global" de reforçar les relacions comercials amb l'Àsia i que el Japó és un "soci tradicional". "El 55% de les empreses japoneses presents a Espanya estan radicades a Catalunya, en són centenars, i creiem que també hi ha d’haver a la inversa una presència més gran d'empreses catalanes al Japó", ha argumentat. En aquest sentit, subratlla que Catalunya es troba ben posicionada després de dècades de relacions, per la qual cosa es donen les circumstàncies per reforçar aquest paper. Santacreu ha celebrat la col·laboració conjunta amb la Generalitat per "cercar nous espais".
Suport a les empreses
Entre els assistents a la trobada amb Illa, majoritàriament representants d'empreses catalanes al Japó o l'Àsia, hi havia alts responsables al Japó de Desigual, Papabubble Japan, Ficosa, Freixenet —productors del vi escumós més venut al Japó—, Bodegas Torres, IESE Business School, Veolia, Puig, Riquísimo, NTT Data, Codorniu, Bubo Japan, Relats, Doga, Grifols, Hotelbeds, BonÀrea i Tekoma Energy.
Santacreu ha subratllat la importància de comptar amb el suport de la presidència de la Generalitat a les empreses catalanes en la seva activitat al Japó. La primera visita oficial d'un president de la Generalitat al Japó va ser el 1985, amb Jordi Pujol. Tres anys després es va obrir a Tòquio la primera oficina econòmica de la Generalitat. Pujol va visitar oficialment el Japó en tres ocasions. També van protagonitzar viatges oficials a aquest país asiàtic els presidents Pasqual Maragall i José Montilla, que el 2008 va protagonitzar el darrer viatge oficial del Govern a aquest país.
Segons les dades d’ACCIÓ, hi ha 883 empreses catalanes que exporten de manera regular al Japó. Les exportacions de Catalunya a aquell país asiàtic es van situar el 2023 en 1.985 milions d’euros, mentre que les importacions es van xifrar en 1.003 milions.
Des de Tòquio, Illa ha volgut expressar el condol per la mort d'un bomber al Maresme mentre apagava un incendi a un hotel de Santa Susanna.