El Govern ha decidit remodelar l'estructura de la Conselleria de Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori amb la creació d'una Subdirecció General de Transport Ferroviari. La decisió té una única finalitat: preparar la seva estructura necessària per culminar el traspàs integral de Rodalies. Així ho ha explicat aquest mateix dimarts la Generalitat en un comunicat després del Consell Executiu. Amb la nova Subdirecció, l'executiu català espera impulsar les connexions en tren i gestionar els treballs per assumir aquesta xarxa estatal. "Ha arribat l'hora de fer efectiu el traspàs integral. Com a departament, estem preparats, però li toca a l'Estat moure fitxa", ha expressat el vicepresident i conseller Jordi Puigneró.

Es tracta d'una demanda llargament reclamada per la Generalitat, i també Jordi Puigneró. Fa només uns mesos, ell mateix fixava el mes d'agost com a "data límit per veure si realment hi ha una voluntat política de fer un traspàs integral de Rodalies" a la Generalitat. També afirmava que, des de feia mesos, l'executiu català havia estat treballant amb el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana per concretar aquest traspàs i confiava que acabés "a bon port". En aquell moment ja informava que, per a ell, la gestió de Rodalies des de Catalunya era el "principal" projecte del seu departament i "l'única solució possible" als problemes que arrossega la xarxa d'Adif i el servei de Renfe al país.

Ara bé, en la roda de premsa després del Consell Executiu, la portaveu del Govern, Patrícia Plaja, ha detallat que aquesta remodelació de la Conselleria de Puigneró no té a veure amb cap avenç en la negociació amb el govern central sobre el traspàs. Això significa que Rodalies encara no està més a prop d'arribar a mans de la Generalitat, però l'objectiu es manté. La nova Subdirecció simplement s'encarregarà de "tota la feina per culminar el traspàs" i preparar així l'estructura i els equips tècnics de l'executiu per assumir el servei.

Descarbonització, connectivitat i vertebració territorial

No és l'únic canvi que experimentarà Viceprèsidencia. La Conselleria també comptarà amb una subdirecció general de Descarbonització i Carreteres Intel·ligents per implementar innovacions tecnològiques en matèria d'infraestructura viària. D'altra banda, també s'impulsarà la implementació del Building Information Modeling (BIM), amb el propòsit de la descarbonització del transport ferroviari i de polítiques de "reequilibri territorial i connectivitat". I hi haurà una nova àrea de bicicleta per "potenciar la mobilitat activa en bici i desenvolupar l'estratègia catalana i la planificació d'infraestructures ciclables". Segons l'executiu, la finalitat d'aquesta remodelació és impulsar tres àmbits estratègics: la descarbonització de la mobilitat, la connectivitat física i digital i la vertebració territorial del país.