La ministra de Defensa, Margarita Robles, no participarà aquest dijous en la reunió de l'OTAN amb representants de la indústria de la Defensa europea i nord-americana per treballar en plans de producció armamentística. El govern espanyol ha decidit plantar la trobada de l'Aliança Atlàntica després que hagin optat per no incloure empreses espanyoles en els plans per augmentar les inversions a la indústria armamentística euroatlàntica.

Fonts aliades han confirmat que la representant espanyola no assistirà a la reunió amb ministres i representants de 25 firmes del sector per denunciar el que considera un procés poc transparent, segons informa Europa Press. L'executiu de Pedro Sánchez assegura que no es coneixen els criteris establerts per escollir les empreses que participen en aquesta trobada i que tampoc s'ha fet cap consulta necessària. En aquesta línia, assenyalen l'equip del secretari general de l'OTAN, Jens Stoltenberg, a qui responsabilitzen de fer una reunió "poc inclusiva" perquè no ha inclòs al llistat empreses armamentístiques espanyoles

Davant d'això, Espanya ha preferit "vetar" el pla industrial proposat per l'OTAN i ha assegurat que no canviarà de posicionament fins que s'incloguin entitats espanyoles, segons han exposat fonts del Ministeri de Defensa a Europa Press. A pesar d'aquesta decisió, des de Madrid han reconegut que confien en un canvi i que en futures reunions es valori la participació del sector de la Defensa d'Espanya. 

Una trobada "de format reduït"

De moment, però, l'equip de Margarita Robles ha qualificat de "mal punt de partida" aquesta trobada i ha apuntat que no és l'únic estat afectat per aquesta situació. I és que en la llista de participants en aquesta trobada sobre pla per a impulsar la indústria armamentística només hi ha empreses de 18 països membres de l'OTAN. Stoltenberg ha justificat l'exclusió d'alguns estats apuntant que es tracta d'una reunió de "format reduït" en la qual "hi ha tant empreses grans com petites". "És un entre altres esdeveniments i hi ha diferents aliats els sectors de Defensa dels quals no estan representats", ha admès, tot afegint que hi haurà més reunions d'aquest tipus.

Què es parlarà a la reunió de l'OTAN?

Durant la trobada de ministres de Defensa i de la indústria armamentística, el secretari general de l'OTAN posarà a sobre la taula un pla per a compres conjuntes dotat de 1.000 milions perquè els aliats "millorin la capacitat de signar comandes a llarg termini" i així afrontar la manca d'arsenals europeus després del subministrament sense precedents d'armes a Ucraïna. El pla té com a objectiu augmentar la producció de munició d'artilleria d'aquí a finals d'any, una iniciativa que es desenvoluparà a través de l'agència especialitzada de l'OTAN en compres d'armament. Seguint el calendari, aquesta iniciativa es podria ratificar a la cimera de Lituània, que se celebrarà l'11 i 12 de juliol.