El Govern s'ha oposat aquest dimecres a una proposta de l'executiu espanyol per modificar un decret que regula les prestacions de l'atenció a la dependència. El conseller de Drets Socials, Carles Campuzano, ha explicat que han votat en contra perquè la proposta "regula obligacions, però no les finança". En aquest sentit, Campuzano ha denunciat "l'infrafinançament crònic" per part de l'estat espanyol al sistema de dependència a Catalunya. El conseller, que ha participat aquest dimecres en la reunió del Consell Territorial de Serveis Socials, ha argumentat que malgrat que "es plantegen millores", el decret no resol un "problema molt de fons" que és que "l'Estat es dedica a regular obligacions per a Catalunya en l'àmbit de l'atenció a la dependència, però no contempla els recursos per finançar-les".
"Ha de pagar-ho la Generalitat"
"L'Estat disposa, però no finança, i ha de pagar-ho la Generalitat", ha denunciat Campuzano, que ha conclòs que "és una situació insostenible i, per tant, hem votat que no". El conseller ha explicat que sense aquest finançament no és possible "afrontar debats pendents" com ara la reducció de la llista d'espera, la millora dels serveis i suports a les persones dependents, la millora de salaris dels treballadors del sector i la reforma del sistema de dependència.
El conseller ha assenyalat que el govern espanyol dedica el 0,9% del PIB al sistema d'atenció a la dependència, quan els països de l'entorn hi destinen entre el 2 i el 4%. Quant a Catalunya, Campuzano ha denunciat que l'Estat, des de la posada en marxa de la llei de dependència, només ha aportat 3.000 milions d'euros dels 18.000 que s'han invertit a Catalunya. La resta, 12.000 milions d'euros els ha aportat la Generalitat i 3.000 milions més s'ha fet a través de copagaments. El conseller ha afirmat que l'increment de recursos de 1.800 milions d'euros en tres exercicis pressupostaris aprovat per l'executiu, no permet abordar la "magnitud de la tragèdia".
Augment del 17,65 % en les prestacions a la dependència
Malgrat que Catalunya i cinc comunitats autònomes més s'han oposat a la proposta impulsada pel Ministeri de Drets Socials, aquesta ha tirat endavant amb el suport de les autonomies governades pel PSOE. La modificació, que haurà de passar al Consell de Ministres, suposa un augment del 17,65 % en les prestacions per a l'atenció a persones dependents en l'entorn familiar, i un increment del 4,5 % per a les ajudes vinculades al servei i assistència personal, segons ha informat el ministeri encapçalat per Ione Belarra. D'altra banda, també s'ha acordat establir "quanties mínimes" en les prestacions econòmiques de manera que no puguin ser inferiors a 100 euros. Belarra ha assegurat que amb aquestes modificacions s'aconsegueix "acabar amb les retallades en matèria de dependència que es van produir el 2012", sota el govern de Mariano Rajoy.