Falta moltíssim per enllestir el corredor mediterrani. Massa. Això pensa el Govern, i també ho pensa la Comissió Europea. Així s’ha demostrat aquest dimecres a la tarda al recinte modernista de Sant Pau de Barcelona, en un acte sobre la Taula Estratègica del Corredor Mediterrani. El vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, s’ha dedicat a fer un repàs a l’infrafinançament que pateix Catalunya per part de l’Estat. Per exemple, de les 33 actuacions que l’Agenda Catalana del Corredor Mediterrani de l’any 2011 assenyalava que estiguessin executades el 2020, només dues s’han posat en servei de manera incompleta. “Quin problema hi ha perquè els tres ports més importants de l’Estat -Barcelona, Tarragona i València- no estiguin connectats entre ells amb l’alta velocitat?”, s’ha preguntat Puigneró.

I el mateix s’ha preguntat la coordinadora del Corredor Mediterrani de la Comissió Europea, Iveta Radičová. “Quin problema hi ha?”. Ha assegurat que sovint observa que “la diferència de prioritats entre els governs nacionals i els governs regionals” és el que més obstaculitza que tirin endavant algunes infraestructures. És per això que ha instat la Generalitat i la Moncloa a identificar quins són els problemes reals que impedeixen l’execució total del corredor mediterrani. “Després d’això, penso ajudar de la manera que sigui possible”, ha afegit. Les paraules de l’ex-primera ministra d’Eslovàquia han anat en la mateixa línia que Puigneró; que com a conseller de Polítiques Digitals i Territori i per tant responsable de les infraestructures del país ha destacat que la intenció de l’executiu català és alinear-se amb Europa i fer una clara aposta per la descarbonització. 

“Han passat els anys i constatem que aquesta no ha estat mai una prioritat de l’Estat”, ha afirmat Puigneró. Segons ell, l’infrafinançament de Catalunya i el sobrefinançament de Madrid representa “un missatge molt clar” de l’Estat “cap a la ciutadania i les empreses catalanes. “Catalunya pateix un dèficit d’inversions sistèmic des de fa ja més d’una dècada”, ha afegit el vicepresident del Govern.

 

Qui s’ha hagut de defensar de totes aquestes acusacions ha estat el coordinador espanyol del Corredor Mediterrani, Josep Vicent Boira. Ha assegurat que el govern espanyol ha fet en els darrers anys passes perquè aquesta infraestructura sigui una realitat i perquè no hi hagi errors en la seva construcció. Ha volgut recordar que el corredor mediterrani està declarat de manera oficial una prioritat per l’Estat només des de l’any 2011. En aquest sentit, ha dit que ha passat poc temps perquè l’execució total del corredor sigui una realitat. “Les coses es poden fer millor?”, s’ha preguntat retòricament Boira; pregunta que ha respost afirmativament. “Però també es poden fer pitjor: des que vaig arribar jo s’han fet polítiques pragmàtiques i s’han corregit dinàmiques”, ha dit; per assegurar que ara “ja podem veure la llum al final del túnel”.