El conseller de Territori de la Generalitat, Damià Calvet, ha avisat aquest dimecres el govern espanyol que serà "insostenible" alliberar de peatge el tram de l'AP-7 que venç el pròxim 31 de desembre sense pensar com es finança el manteniment d'aquesta via. 

En una compareixença al Parlament, Calvet s'ha referit així al tram de l'AP-7 entre Tarragona València, la concessió de la qual correspon a Abertis i que venç el pròxim 31 de desembre.

El conseller ha reivindicat la conveniència d'implantar un sistema de vinyeta a Catalunya, una espècie de tarifa plana anual que permetria l'ús del vehicle per totes les vies ràpides sense haver de parar-se a pagar a cap barrera d'autopista.

No obstant això, Calvet ha recordat que aquest sistema hauria de coordinar-se amb l'Estat i ha admès que amb l'actual govern espanyol en funcions i la perspectiva de noves eleccions a Espanya "tot queda en l'aire". Així doncs, Calvet ha donat per fet que el govern espanyol arribarà a desembre "sense res gaire preparat" i "molt probablement aixecarà les barreres" de peatge en aquest tram de l'AP-7.

A partir de llavors, Calvet ha alertat que el finançament serà "insostenible" i "alguna cosa haurem de pensar" per sufragar el manteniment de vies d'altes prestacions com aquesta, perquè la conservació suposa entre 50.000 i 60.000 euros per quilòmetre a l'any, ha afegit.

Segons el parer del conseller, el l'Executiu espanyol està afrontant aquest problema amb "certa sensació d'improvisació" i sense un model definit, i ha urgit a pactar un model basat en el principi que "qui usa" una via d'altes prestacions, "paga", i que "qui contamina, també paga". A preguntes dels grups parlamentaris, el conseller ha comentat que li agradaria que la fi de concessions com la de l'AP-7 fos una "bona oportunitat per implantar un nou model" d'ús de les vies d'altes prestacions.

Calvet ha assegurat que és necessari posar fi tant a greuges en matèria de peatges per comparació amb el conjunt d'Espanya com a l'interior de la pròpia Catalunya implantant un "sistema integrat de vies d'altes prestacions", un model que genera un "consens ampli" a Catalunya, ha dit.