Després de l'accident ferroviari d'aquest matí a Montcada entre dos combois de la línia R4 de Rodalies, que ha deixat 155 ferits lleus, la Generalitat ha demanat celebrar una reunió bilateral amb l'Estat "amb celeritat" per tractar la voluntat del Govern de gestionar un sistema ferroviari integral de Catalunya, és a dir, traspassar les competències de la xarxa de Rodalies a la Generalitat. Així ho han explicat des de Territori després de la col·lisió entre els dos trens de l'R4 d'aquest matí a Montcada i Reixac, que tot i el gran nombre de ferits lleus que ha deixat, cap d'ells ha estat de gravetat. Des del Departament, es recorda que en la darrera dècada s'han produït sis accidents greus en aquesta línia i que no s'ha complert amb el compromís inclòs en el Pla de Rodalies entre 2008 i 2015 d'instal·lar el sistema ERTMS nivell 2, que serveix per geolocalitzar els trens i millorar la seguretat ferroviària i que l'R4 encara no té incorporat.

Un dels accidents més greus a l'R4 es va produir el febrer del 2019 quan una maquinista va morir a conseqüència d'un xoc frontal entre dos trens a l'altura de Castellgalí i un centenar de persones més van haver de ser ateses per ferides de diversa consideració. Pocs mesos abans, un passatger de 36 anys moria i una cinquantena més resultaven ferits a Vacarisses per un descarrilament causat per una esllavissada. El darrer sinistre greu a Catalunya, però, es va produir a la primavera d'aquest any a Sant Boi de Llobregat, en aquest cas per un xoc entre un tren de mercaderies i un de passatgers de la línia S8 de FGC. Com a conseqüència, va morir el maquinista del darrer tren i una vuitantena de viatgers van resultar ferits. D'altra banda, fonts de la Generalitat constaten que des que l'1 de setembre es va posar en marxa la gratuïtat dels abonaments de Renfe, s'han registrat incidències en nou de cada deu dies.

En una visita al lloc de l'accident aquest matí, el conseller de Territori, Juli Fernández, ha anunciat que la Generalitat obriria un expedient informatiu per aclarir les causes de l'accident amb Renfe i que el Departament ja ha fet aquest migdia. Paral·lelament, els Mossos d'Esquadra i Adif també han iniciat una investigació relacionada amb els fets.

El traspàs de les competències de la xarxa de Rodalies ha estat des de fa anys un dels grans centres de les negociacions entre els governs català i espanyol. El mateix president de la Generalitat, Pere Aragonès, va afirmar a finals del mes d'octubre que el traspàs de les competències de Rodalies permetria "resoldre els problemes crònics" del servei ferroviari, a través d'una gestió directament des del territori sobre una infraestructura "transcendental" en el dia a dia de la ciutadania a Catalunya. "És una qüestió urgent i inajornable", va dir.

Després de l'accident a Montcada i Reixac, des de Junts han traslladat el suport a les víctimes i afectats i també han tornat a exigir al govern espanyol el traspàs integral de Rodalies a la Generalitat. "Plou sobre mullat en la desinversió de l'Estat, en la manca d'execució de tots els governs espanyols, que és crònica", ha afirmat el president del grup parlamentari de Junts, Albert Batet. Batet ha contraposat les xifres: "L'any passat, la inversió executada d'Adif i Renfe a Catalunya va ser del 24%, mentre a Madrid va ser del 153%".