Nou estira-i-arronsa entre el Govern de la Generalitat i el govern espanyol amb l'alcalde de Badalona, Xavier García Albiol. Aquest cop ha estat el conseller d'Acció Climàtica, David Mascort, qui ha criticat que tiri endavant la moratòria de tres anys de la Zona de Baixes Emissions. “No és acceptable posar els cotxes per davant de la salut”, ha assegurat Mascort en una entrevista al Via Lliure de Rac1. Segons el conseller, els alcaldes de les grans ciutats “han de prendre mesures” per evitar que els ciutadans respirin “porqueria”. “No entenc que hi hagi alcaldes que prenguin decisions que vagin en contra de la salut de les persones”, ha afirmat.
Sense règim sancionador per a consistoris
El titular d'Acció Climàtica de l'executiu català ha volgut evitar valorar si cal aplicar un règim sancionador en cas que el municipi no ho tiri endavant. “Si hem de fer lleis per obligar a fer coses que són òbvies no anem bé”, ha dit el conseller d’Acció Climàtica. Mascort s’ha mostrat disposat a parlar amb l’alcalde de Badalona “si s’escau”, però l’ha advertit dels riscos de la seva decisió. “A llarg termini això té conseqüències, i cadascú ha d’avaluar les accions que decideix emprendre”, ha apuntat.
D'aquesta forma es redobla la pressió contra l'alcalde de Badalona, que va guanyar les passades eleccions municipals per majoria absoluta. El govern espanyol ja ha advertit a Albiol que si no tira endavant la Zona de Baixes Emissions tal com havia treballat l'anterior govern multicolor de PSC, Junts, ERC i comuns, retirarà els fons europeus per aquest projecte. I és que la Unió Europea havia destinat part dels seus fons a la implementació d'aquestes zones, amb obligació per a les ciutats de més de 50.000 habitants. Tot i això, no existeix un règim sancionador als ajuntaments en cas d'incompliment.
Moratòria davant l'alça de preus
Albiol ha pres la decisió de congelar la Zona de Baixes Emissions durant tres anys a causa de l'augment dels preus. I és que la implementació d'aquest projecte suposaria per a molts ciutadans l'obligació de canviar de cotxe. "No puc fregir a multes 40.000 persones de la ciutat", deia Albiol el passat dimarts. L'alcalde ha insistit en "no castigar els veïns" que no disposen "d'entre 30.000 i 40.000 euros per a la renovació del cotxe", especialment, ha destacat, "d'autònoms que l'utilitzen per treballar".
"No podem obligar en la situació actual de crisi econòmica, de l'increment dels preus de la cistella de la compra, de l'augment de les hipoteques, que els veïns de Badalona hagin de fer front de manera immediata a una despesa tan important com la compra d’un vehicle", assenyalava el consistori en un comunicat.