El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ha avançat aquest dilluns que l'Estat reclama no indemnitzar ACS i Eiffage, les concessionàries espanyola i francesa que van construir i s'han fet càrrec de l'explotació del túnel del TAV del Pertús, a la línia entre Barcelona i París. "Hem sol·licitat una indemnització zero perquè entenem que hi ha responsabilitat culpable per part dels contractistes", ha dit a les portes de la Comissió de Foment del Congrés dels Diputats, on ha comparegut per exposar les línies mestres de la seva actuació aquesta legislatura. L'executiu espanyol apunta d'aquesta manera a les concessionàries com a responsables de la fallida del tram que s'estén al llarg de 44 quilòmetres entre Llers (Alt Empordà) i Perpinyà, i que té el túnel del Pertús com a infraestructura estrella.

El ministre ha fet aquestes manifestacions després que el consell de ministres va rescindir aquest divendres la concessió del tram internacional del TAV a TP Ferro fruit de la fallida de l'empresa. L'Estat espanyol i el francès han signat aquest dilluns assumir-ne la gestió a través d'una nova firma, línia Figueres-Perpinyà, constituïda a finals d'octubre i amb seu social a Madrid. L'empresa és una filial d'Adif i de la seva homònima francesa SNCF Réseau (Société Nationale des Chemins de Fer). 

TP Ferro, la fins ara concessionària del TAV, formada a parts iguals per l'espanyola ACS (en mans de Florentino Pérez) i la francesa Eiffage va entrar en liquidació aquest passat setembre. Ho va fer arrossegada per un deute que s'elevava a 557,2 MEUR, perquè el trànsit de trens pel tram transfronterer del TAV no era, ni de bon tros, el que s'esperava. TP Ferro no va poder remuntar números, ni tampoc aconseguir un acord amb els creditors per sortir del forat, i es va veure abocada a la fallida.

Les manifestacions del ministre apuntant que no indemnitzarà les concessionàries contradiuen la versió que havia mantingut fins ara el govern espanyol, que havia admès que hauria d'indemnitzar la concessionària, però mai ha fet públic amb quina quantitat. El govern espanyol s'alinea d'aquesta manera amb el govern francès, que s'havia oposat a fer efectiva aquesta indemnització. Tant ACS com Eiffage ja van avançar que pensen reclamar compensacions per la fallida. 

Les carreteres radials

Sobre les carreteres radials, De la Serna ha afirmat que ara per ara l'impacte del rescat sobre les arques de l'Estat és "difícil de calcular" a causa, ha dit, de la complexitat del procés de responsabilitat patrimonial de l'administració. "És una quantitat que s'haurà de fixar després del procés de liquidació, que segur que serà objecte de litigi, i per tant en aquests moments el govern no pot saber quin pot ser l'abast d'aquesta reclamació", ha dit.

Segons De la Serna, aquest procés no culminarà fins d'aquí a un mínim de sis mesos, quan expiren els procediments judicials de les autopistes en fallida fruit del sobrecost de les expropiacions i la caiguda del trànsit. Són la R-2, R-3, R-4, la R-5, M-12, AP-41, la A-36, Aucosta i Ciralsa. 

"És un procediment judicial on no existeix decisió política sinó que estem sotmesos a la situació en què es troben les autopistes que estan en procés de liquidació", ha dit De la Serna, que ha afirmat que l'objectiu del seu Executiu és que les autopistes "puguin obrir l'endemà" al rescat. 

Segons el ministre, totes es troben en processos judicials on ja s'ha declarat el concurs de creditors i els administradors concursals han fet els informes definitius de creditors. En aquests moments, segons el ministre, l'Estat ha de respondre per la responsabilitat patrimonial. En tres casos s'ha de fer efectiva l'1 de juliol del 2017, mentre que a la resta es presentaran plans de liquidació que "dependran del procés judicial de cadascuna d'elles".