L'escriptora Cristina Morales, guardonada amb el premi Nacional de Literatura en la modalitat de Narrativa corresponent a 2019, ha assegurat aquest dimarts que sent "alegria" en veure les protestes contra la sentència del procés als carrers de Barcelona, ciutat on resideix, i ha defensat que és la Policia que exerceix "la violència".
"És una alegria veure el centre de Barcelona, les vies comercials preses per l'explotació turístiques i capitalista, de les que estem desposseïdes que vivim allà. És una alegria que hi hagi foc en comptes de botigues i cafeteries obertes", ha subratllat des de Cuba en declaracions telefòniques amb Europa Press.
Nascuda a Granada i llicenciada en Dret i Ciències Polítiques, Morales ha censurat per contra l'actitud dels Forces i Cossos de Seguretat a l'hora de respondre a les protestes per la condemna als principals líders del 'procés'. "La violència és la de la Policia; l'únic que es pot esperar de la Policia. És un cos violent davant del qual només cap la submissió o l'autodefensa", ha defensat la guardonada per la seva obra Lectura fàcil.
Malgrat aquesta crítica, la premiada no contempla rebutjar un guardó que concedeix el Ministeri de Cultura i Esport i ha subratllat que li és indiferent l'actitud del Govern de Pedro Sánchez sobre el tema català. "El que facin als despatxos no m'interessa en absolut", ha recalcat.
Morales ha rebut aquest guardó, dotat amb 20.000 euros, com una cosa "inesperada" ja que habitualment es concedeix a persones que compten amb una trajectòria "més gran". En qualsevol cas, ha destacat que aquests diners li permetran un "descans econòmic" i la possibilitat de continuar escrivint.
Les declaracions han estat ja criticades per molts sectors unionistes, que li retreuen que cobri el premi:
Espero que prenda fuego al cheque de 20.000€ correspondiente al Premio Nacional de Narrativa que le ha dado el Gobierno. No creo que vaya a querer cobrar ese dinero del pueblo español al que odia. Qué vergüenza👇🏻 https://t.co/JTaZPiPy3C
— Albert Rivera (@Albert_Rivera) October 23, 2019
No criticamos que diga lo que opina, pero si el sistema capitalista y el país que la premia le es tan odioso, la honraría rechazar el Premio Nacional de Narrativa que se le acaba de otorgar y su capitalista dotación económicahttps://t.co/vncbQSNbgv
— Marta González Vázquez (@MartaGlezVzqz) October 23, 2019
Cristina Morales, premio Nacional de Narrativa, sobre Cataluña: «Es una alegría que haya fuego en vez de tiendas abiertas»
— VOX Collado Villalba (@Villalba_Vox) October 23, 2019
Y se embolsará los 20.000€ tan alegremente la antisistema. Dice que para escribir más "literatura insurreccional"
https://t.co/P05sk77sv4 vía @ABC_Cultura