ERC considera una "irresponsabilitat" i un "menyspreu" que el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, no agafi ni tan sols el telèfon al president Quim Torra davant la situació d'"emergència democràtica" que viu Catalunya. "Ja n'hi ha prou de menyspreu, negativa i irresponsabilitat", ha etzibat la portaveu del partit, Marta Vilalta, en una roda de premsa aquest dilluns, on també ha dit que la "cadira" de Sánchez "sempre està buida".
A més, ha lamentat que Sánchez vingui a Catalunya només a visitar els policies ferits, discriminant els manifestants que també estan hospitalitzats. "Però què s'han cregut?", s'ha preguntat Vilalta. En aquest sentit, ha acusat Sánchez de no ser "el president dels catalans". "No només nega el diàleg a la cara, sinó que menysprea i insulta a la cara", ha afegit.
També ha qualificat l'actitud de Sánchez de "presa de pèl" i d'"amagar-se" darrere la sentència, i ha lamentat que Sánchez s'assembli "cada dia més" a Mariano Rajoy. Amb tot, ha acusat el govern espanyol d'intentar guanyar amb "guerra bruta, intoxicació i manipulació" allò que "no guanyen a les urnes" i veu darrere aquesta estratègia una "operació d'Estat per eliminar l'independentisme".
Vilalta demana acabar amb els "retrets" entre independentistes
Per altra banda, sobre la falta d'unitat independentista i la manca de resposta institucional a la sentència, Vilalta ha demanat acabar amb els "retrets" i els "partidismes" i tornar a recuperar els "consensos". També ha volgut recordar que l'"adversari" és l'Estat i no la resta de partits independentistes i ha demanat no "buscar excuses ni culpables" de la situació actual.
Pels republicans, la resposta ha de passar per "l'autodeterminació, la llibertat, l'amnistia, la defesa de tots els drets i llibertats" i, en aquest sentit, Vilalta s'ha mostrat confiada que es podran refer els ponts i que serà possible fer una primera mostra a través d'una proposta de resolució conjunta en el proper ple del Parlament que canalitzi els "anhels de la ciutadania".
Sobre una possible trobada d'electes catalans com a resposta, Vilalta ho ha valorat positivament i ha considerat que seria una bona manera d'escoltar les veus que "representen a la ciutadania". Tot i això, ha criticat que la CUP la convoqui unilateralment: "nosaltres no ho hauríem fet així".