Tots els partits polítics, excepte el PP, tenen un objectiu clar en aquesta campanya electoral per les eleccions generals del 26-J: volen ser "el partit del canvi". A Catalunya, aquesta batalla es lluitarà sobretot entre En Comú Podem (ECP), guanyadors de les darreres eleccions el 20-D, i Esquerra Republicana (ERC), a qui les enquestes situen frec a frec amb els comuns per disputar la victòria. D'aquí que el cap de llista d'ERC, Gabriel Rufián, sempre parli "d'adversari electoral" quan menciona En Comú Podem. 

Un exemple clar d'aquesta rivalitat electoral és l'eslògan que han presentat aquest dimarts els republicans: L'únic canvi possible. Una frase curta i contundent que busca el cara a cara amb ECP, que farà campanya sota el lema Guanyem el canvi. ERC té clar que si vol guanyar, i aquesta és la seva intenció, ha de combatre el discurs ideològic de Xavier Domènech i jugar en el mateix terreny de joc que els comuns.

I aquest combat passa bàsicament per dotar el discurs independentista d'un matís més social, sobretot per arribar a aquells ciutadans que més han patit els efectes de la crisi i no beuen de les aigües independentistes. També pensa remarcar que la idea de referèndum que defensa ECP és més aviat "un acte de fe" i que és "impossible". Per això, els republicans han triat el lema L'únic canvi possible. Posaran en relleu que l'únic possible al seu entendre és el procés català que ha de culminar amb la República catalana.

De fet, fins i tot l'estètica que utilitzaran els republicans en la seva cartellera beu d'aquesta idea de buscar el carrer i la proximitat amb el votant. Per primera vegada, fugen de les fotografies d'estudi i aposten per exteriors. En part, l'objectiu és aconseguir una campanya més d'escoltar a la gent, que no pas d'explicar.

Actes

També volen valorar la feina duta a terme aquests mesos al Congrés dels Diputats. Tot plegat, en actes més petits i sectorials al matí, més de tu a tu, que es faran a Barcelona, i a la tarda, els habituals mítings a tot el territori, des de Cambrils fins a Igualada. ERC arrencarà la campanya a la plaça Orfila del barri barceloní de Sant Andreu i la tancarà en el Palamós (Baix Empordà). De fet, entre els actes més rellevants, destaca que ERC acostumava a celebrar el seu acte central de campanya a Barcelona, però aquesta vegada ho farà a Sabadell, la ciutat del seu candidat, Gabriel Rufián.

I en paral·lel a aquests actes més grans, n'hi haurà d'altres més modestos amb la resta de membres de la candidatura per tal de tenir una campanya més coral i que arribi a tothom. En total, estimen que faran més de 200 actes durant aquests 15 dies. De fet, un dels actius que més explotaran serà el del vicepresident i conseller d'Economia, Oriol Junqueras, que participarà en un total de 9 actes. 

Pressupost

Els republicans han pressupostat una despesa electoral d'1,5 milions d'euros: 800.000 pel mailing, és a dir, l'enviament de la propaganda a les llars, i 700.000 per a la resta. Expliquen que, segons el nombre d'electors de les circumscripcions a les quals es presenta, les quatre demarcacions catalanes, podria haver-se gastat 2,78 milions d'euros, per la qual cosa els 700.000 euros suposen un estalvi del 74,83%.

Evitar la confrontació

ERC vol anar a la seva, sense entrar en polèmiques durant la campanya. De fet, Rufián assegurava durant la presentació de la campanya que busquen una campanya en positiu "per molt que intentin provocar", traient ferro al cos a cos que, en diverses ocasions, ha intentat buscar el candidat de CDC, Francesc Homs, criticant obertament ERC.

Rufián està convençut que Homs "no cerca polèmiques sinó enriquir el debat", mentre que Joan Tardà sempre ha defensat que les relacionis CDC-ERC al Congrés en aquesta legislatura de cinc mesos han estat immillorables.