Un dels principals socis de Salvador Illa en la legislatura, Esquerra Republicana, ha advertit que el partit s'oposa a l'ampliació de l'aeroport que ha plantejat el president de la Generalitat aquest migdia, que consisteix a allargar 500 metres la pista mar. També li ha recriminat que no hagi anat més enllà i np hagi reclamat que la gestió de l'aeroport deixi d'estar en mans d'AENA i passi a ser controlada des de Catalunya. Així ho ha manifestat la secretària general del partit i líder a l'Ajuntament de Barcelona, Elisenda Alamany,davant dels mitjans de comunicació: "Creiem que avui Illa no s'ha atrevit a abordar el problema i el causant dels problemes i de l'estat en què es troba una infraestructura estratègica com és l'aeroport. No s'ha atrevit. L'únic anunci és el de l'ampliació d'una pista, que està a anys llums de l'ambició nacional que necessiten les empreses i els ciutadans". Recordant que un dels grans objectius  d'ERC en aquesta legislatura és el traspàs de Rodalies, ha insistit que també s'hauria d'aconseguir el traspàs dels "avions". "Com a partit independentista que som, continuarem defensant el traspàs a mans catalanes, si no hi ha aquesta ambició hi serem per defensar-la sempre". 

Alamany ha llençat pilotes fora quan ha estat qüestionada per si aquest model d'ampliació (que no ha de passar al Parlament i que ja s'ha pactat amb el govern espanyol i amb AENA) presentat per Illa pot suposar un daltabaix en la relació entre els dos partits i afectar, per exemple, a la possibilitat que Catalunya tingui pressupostos l'any vinent. Amb tot, però, sí que ha enviat una advertència al president: "El nostre model de país no és el que defensa Salvador Illa. Avui ha manifestat que té el cap més a Madrid que a Catalunya. Nosaltres continuarem defensant el nostre model de país". Preguntada directament per si creu que l'estabilitat del Govern està en risc davant l'oposició dels seus socis a ampliar el Prat, Alamany ha dit que aquesta qüestió hauria de ser per a Salvador Illa però l'ha avisat que si aquest continua sent el camí, "la legislatura se li complicarà un poc". 

Junqueras posa el focus en AENA

Més tard, Oriol Junqueras també s'ha manifestat en contra de l'ampliació a través d'una piulada a les xarxes, assegurant que el partit que presideix "no comparteix la necessitat d'allargar la pista curta". En línia amb el que ja havia deixat clar Alamany i tal com tots dos van remarcar en un congrés nacional del partit de principis d'any, "el problema no és tècnic, sinó polític", perquè "Aena i l'Estat prioritzen Barajas i limiten el potencial de Barcelona". "No podem hipotecar el futur ambiental del Delta del Llobregat per una visió obsoleta del desenvolupament. Cal una modernització de l’aeroport que executi la terminal satèl·lit i millori les connexions ferroviàries per tal de reduir l’impacte ambiental", conclou el president d'ERC. 

Arrancar-li la gestió a AENA

En la seva intervenció, Alamany ha lamentat que Salvador Illa s'hagi limitat a dir que Barcelona i Catalunya no tenen un "aeroport de primera", en lloc d'assenyalar els culpables d'aquesta situació, que identifica com l'Estat i AENA, que "ha pres decisions estratègiques que ens ha deixat amb un aeroport que no respon a les necessitats dels catalans". Per la secretària general, que el Prat sigui una "terminal low-cost" és culpa de l'empresa que l'ha gestionat: "Si avui l'aeroport no és de primera, és perquè AENA no ho ha volgut i continuem encadenats al causant del problema com si fos una solució". Així, ha reclamat a Illa que li "arranqui de les mans" la gestió de la infraestructura.  

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!