La plataforma anomenada Campanya Contra el Quart Cinturó i diverses entitats del Vallès Occidental i Oriental han convocat una manifestació unitària per al diumenge 26 de febrer a Sabadell (Vallès Occidental) contra el projecte del Quart Cinturó.

Concretament, el Quart Cinturó és una iniciativa que contempla la creació d'una autovia de circumval·lació que unexi els dos vallesos, el Baix Llobregat i el Maresme. El projecte dibuixa una autovia entre Vilafranca del Penedès i Sant Celoni, que passaria per Abrera, Viladecavalls, Terrassa, Sabadell, Sentmenat, Caldes de Montbui, Santa Eulàlia de Ronçana, Canovelles, Granollers, Les Franqueses, Cardedeu, Sant Antoni de Vilamajor i Llinars del Vallès. 

Es tracta d'una carretera dissenyada fa 60 anys, però fins ara només se n'han construït alguns trams per la falta de consensos al llarg dels anys. La C-60, entre Mataró i Granollers, en forma part. I a l'altra banda, hi ha dos trams construïts, un entre Abrera i Olesa, i l'altre, entre Viladecavalls i Terrassa.

La marxa, organitzada per desenes d'entitats del territori, entre elles la Campanya contra el Quart Cinturó, grups veïnals, l'esquerra independentista i altres col·lectius, sortirà de la plaça de la Creu Alta de Sabadell. La manifestació vol aconseguir que es descarti la idea del Quart Cinturó. 

Tweet Campanya contra el Quart Cinturó
 

Ara, en el marc de l'acord pressupostari entre el Govern i el PSC, els socialistes pressionen l'executiu català perquè tiri endavant el Quart Cinturó. Però, el conseller de Territori, Juli Fernández, ja ha recordat que complirà l'acord amb el PSC per la Ronda Nord, però que "això no és el Quart Cinturó".  La ronda Nord suposa donar continuïtat a la carretera B-40 des de Terrassa fins a la ronda Oest de Sabadell.

Així, Fernández ha fet referència a l'acord que van tancar amb el partit de Salvador Illa per executar les obres de la Ronda Nord de Sabadell i Terrassa. Aquest és un tram del Quart Cinturó pendent des de fa dècades, però no representa la creació sencera del Quart Cinturó, sinó només d'un tram.

En aquest context, la Campanya Contra el Quart Cinturó creu que el PSC utilitza la proposta del Pla específic de mobilitat del Vallès per construir la Ronda Nord entre Terrassa i Sabadell. Per a l'entitat, aquesta és la primera pedra per construir el Quart Cinturó fins a Granollers.

A més, les organitzacions convocants consideren el Quart Cinturó dona continuïtat a la deriva d'altres macroprojectes al servei dels grans poders econòmics, com el Hard Rock o els Jocs Olímpics d'hivern. Un macroprojecte, que, a parer seu, trenca el territori.

Juli Fernàndez diu que complirà l'acord per la ronda Nord, però avisa: "Això no és el Quart Cinturó"

El conseller de Territori, Juli Fernàndez, ha afirmat aquest dimecres en la sessió de control que el Govern "compleix els seus acords" i, per tant, que el pacte amb el PSC pels pressupostos recull que "s'ha de fer efectiu un conveni per tal de redactar el projecte de la Ronda Nord, i això farem". Alhora, però, ha afegit que "no ens enganyem: això no és el Quart Cinturó".

Sobre si el Govern complirà l'acord amb el PSC per impulsar la Ronda Nord, Fernández ha remarcat que "el Govern fa allò que sempre fa, que és complir els acords que contreu, desenvolupant allò que és millor per als ciutadans de Catalunya i, en aquest cas, el millor és que hi hagi pressupostos i l'acord de la ronda Nord ho ha permès".