Els empresaris del metall estan enfadats. Per això, reunits entorn la patronal que els representa, la Unió Patronal Metal·lúrgica, han denunciat públicament el que ells consideren uns retards injustificables en l'administració municipal d'arreu de Catalunya.

Així doncs, asseguren que per aconseguir una llicència pública es triga de mitjana de dos a tres anys en l’administració municipal catalana: "Una situació insostenible que ens està portant a un caos i la pèrdua de molts projectes empresarials, vitals pel funcionament de l’economia catalana".

600 milions d'euros aturats

I afegeixen que aquesta lentitud "no té precedents en l’administració, que encara paga les conseqüències derivades de la pandèmia per la covid. Aquesta situació és inviable". Les dades que ho justifiquen són grosses. Així doncs, des de la UPM posen d'exemple que al Vallès Occidental i Vallès Oriental, "més de 600 milions d’euros en projectes estan completament aturats perquè falta una llicència d’activitats, un permís d’obres, entre altres".

El president de la UPM, Jaume Roura, afegeix que aquest exemple també el troben "replicat al Barcelonès, el Maresme, entre d’altres comarques" i assegura que alguns alcaldes li han traslladat la voluntat de "millorar el sistema tot i que costa a nivell públic".

Coordinats amb el conseller Roger Torrent

En paral·lel, la patronal ha posat en coneixement d'aquesta problemàtica el conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent, a qui li recorden que "cal ocupar-se de la intensitat del moment i no perdre cap iniciativa". D'aquesta manera, lloen les darreres iniciatives tancades des de la Generalitat i la seva conselleria com l’arribada d’ILJIN, empresa de Corea del Sud que posarà en marxa un dels seus centres a Mont-roig del Camp, però alerten que, a la vegada, "cal no perdre aquesta immediatesa en els projectes que neixen des del mateix teixit empresarial català".

I conclouen: "Cal ser molt responsables amb el moment que estem vivint i que les administracions, especialment la municipal i d’ajuntaments, no aturin ni immobilitzin res per manca d’eficiència en la seva resposta".

Per això, Roura demana promoure el concepte del conseller Torrent que ha aplicat amb ILJIN, basat en el fast truck, a la resta de projectes. Cal recordar que el fast track és un procediment especial de regulació de determinades matèries per via ràpida que permet ajudar les empreses innovadores a accelerar la comercialització dels seus productes i serveis amb la col·laboració de reguladors experts.