El Departament d'Educació recorrerà al Tribunal Suprem (TS) la resolució del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) que estableix un mínim del 25% de l'ensenyament en castellà a Catalunya.

En tot cas però, la conselleria ha defensat que un cop entri en vigor la Llei Orgànica de Modificació de LOE (Lomloe), la coneguda com a llei Celaá, "deixarà sense efecte" aquesta resolució del TSJC.

Educació ha criticat també que la resolució ha arribat abans als mitjans de comunicació que a ells, ja que segons ha explicat a l'ACN el secretari de Polítiques Educatives, Carles Martínez, encara no han rebut la notificació.

Per la seva banda, el conseller d'Ensenyament, Josep Bargalló, ha assegurat que es vol "tornar al passat" ara que "és a punt d'aprovar-se la nova llei". "La política educativa a Catalunya (ni enlloc) no la fan els jutges. Una resolució que saben que no tindrà cap efecte ni cap conseqüència", ha sentenciat.

La resolució del TSJC

La sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha estimat parcialment un recurs interposat pel Ministeri d'Educació i ha establert un mínim del 25% de l'ensenyament en castellà a Catalunya, tot remarcant que l'ús actual és "residual".

La sala declara l'obligació de la Generalitat d'adoptar les mesures necessàries per garantir que tots els alumnes rebin de manera "efectiva i immediata" l'ensenyament mitjançant la utilització vehicular normal de les dues llengües oficials en els percentatges que es determini, "que no podran ser inferiors al 25% en un i altre cas". El tribunal remarca que a més de l'assignatura de castellà, cal fer en aquest idioma una altra matèria no lingüística de caràcter troncal.

El Ministeri, a través de l'Advocacia de l'Estat, havia presentat un recurs contra diverses resolucions del Departament d'Educació en matèria d'ús de les llengües vehiculars en l'ensenyament.

El tribunal conclou que de la documentació aportada i de la prova practicada "es desprèn que, en conjunt, l'ús vehicular de la llengua castellana en el sistema d'ensenyament de Catalunya és residual, o almenys així és en una part significativa de centres i grups docents". Això suposa, continua, una "infracció del marc jurídic vigent".

El tribunal constata que correspon fixar un ús vehicular mínim de les llengües oficials que "permetin redreçar l'actual situació contrària a l'ordenament", i fixa el mínim en el 25%, el que implica fer una assignatura troncal en castellà al marge de la pròpia de llengua castellana.