El duo Rufián-Montero, encara afinant a La Revuelta

Queden 33 dies per a les eleccions del 29N. I en queden 17 per a l'arrencada de la campanya electoral. És el temps del qual disposen Gabriel Rufián i Irene Montero per acabar d'afinar la seva sintonia de cara a la campanya electoral de les eleccions generals. Esquerra Republicana ha pactat integrar Podemos a les seves llistes i, a canvi, el líder dels republicans a Madrid farà campanya amb els morats a Espanya. Per això tots dos han sigut convidats aquest dimarts a La Revuelta de TVE. No han estat ni la meitat de còmodes que Pedro Sánchez la setmana passada; la primera de les entrevistes electorals d'aquesta campanya. Rufián i Montero han exhibit que tenen química i una bona relació personal, però també han manifestat tenir diferències ideològiques.

En primer lloc, Rufián ha assegurat que és independentista. "Ara una mica menys", el burxava el presentador del programa, David Broncano. El portaveu d'Esquerra Republicana al Congrés dels Diputats ha insistit que "votaria que sí a la independència en un referèndum d'autodeterminació", cosa que, ha defensat, no és contradictori amb "voler el millor per a tothom" i voler sumar forces amb formacions d'esquerres espanyoles. Montero, per la seva banda, ha deixat clar que a ella no li agradaria que Catalunya s'independitzés. La candidata de la formació que va vetar fa mesos cedir a la Generalitat les competències en immigració sí que ha dit, tanmateix, que està plenament a favor del dret a l'autodeterminació. "Nosaltres necessitem gent del no", ha afegit Rufián, que ha recordat que en l'anterior referèndum "la gent no va poder votar pel que molta gent sap".

Una de les altres diferències que s'han posat de manifest ha sigut en la carpeta migratòria. Per a Rufián, la immigració suposa un "repte innegable" perquè implica haver "d'integrar" els nouvinguts. "Cal competir en aquest marc" en el qual se sent tan còmoda l'extrema dreta, ha defensat el republicà. Però Montero ha negat amb el cap. "Jo no hi estic d'acord, nois", ha manifestat quan observava que Broncano donava la raó al candidat d'Esquerra Republicana. "Passem el dia parlant d'això i no dels Airbnb's i dels fons voltor que compren edificis sencers", ha assenyalat la morada. Tot seguit, Rufián ha puntualitzat que "els partits no han de ser esglésies". "No tenim un dogma inamovible i no hem d'anar tots iguals", ha afegit.

Rufián porta la batuta del duo amb Montero

Rufián, que és el líder d'esquerres favorit dels espanyols segons el CIS, ha sigut qui ha portat la batuta en tota l'entrevista; més que Montero. En entrar al plató, Broncano l'ha burxat pels pantalons que duia aquest passat cap de setmana a Barcelona en un acte amb Montero; han esdevingut un mem per la mala combinació que feia amb la seva texana. I la morada, ràpida, ha celebrat que "per sort no es parla de com vesteix una dona".

Els dos, com és habitual en aquest programa, s'han presentat amb regals per al presentador. El candidat d'Esquerra Republicana li ha donat a Broncano una ampolla d'oli de Jaén, un maletí que el Congrés entrega als diputats i el seu nou llibre. El republicà ha explicat que va estar a punt de portar també un bitllet de 50 euros "pels convergents", però que no ho ha fet perquè "a Catalunya em matarien". Montero, per la seva banda, li ha regalat una corretja per lligar al gos que la setmana passada li va donar Sánchez al presentador. "Perquè si no, el PSOE se'n va cap a la dreta", ha manifestat l'exministra d'Igualtat.

El fracàs de la desunió de l'esquerra espanyola 

El primer tema de conversa que Broncano ha posat sobre la taula amb Rufián i Montero ha sigut el fracàs de l'esquerra espanyola de no anar plegada a les eleccions del 29N. Tots dos han arronsat les espatlles, han dit que s'ha fet el que s'ha pogut i han defensat que les eleccions anticipades van agafar l'espai sense estar preparat. Rufián ha desitjat el millor futur possible al Front Ampli. De fet, ha animat l'electorat d'esquerres a triar qui vulgui el 29N, no només la seva candidatura.

El republicà ha afirmat que vol que "repeteixi el PSOE, però controlat per Podemos, ERC, Sumar, Front Ampli", amb l'objectiu de combatre el "chunguisme" que lideren polítics com "Donald Trump, Javier Milei, Míriam Nogueras o Sílvia Orriols". Montero, per la seva banda, ha puntualitzat que Podemos ha criticat aquests darrers tres anys la manera com Sumar ha governat amb el PSOE; massa pròxims als socialistes. La morada ha recordat que Podemos va proposar primàries i que, al final, el Front Ampli s'ha posat d'acord amb el PSOE al Senat per presentar llistes conjuntes.