Els nous trens de la línia Lleida-la Pobla de Segur es posaran en servei aquest dilluns 25 de juliol. La Generalitat ha rebut aquest dimarts al migdia l’homologació de l’agència estatal perquè els trens puguin circular pels gairebé dos quilòmetres de via que formen part de la xarxa bàsica d’interès general.

El vistiplau de Foment ha coincidit en el temps amb el cessament de la fins ara titular del ministeri, Ana Pastor, i amb la seva designació com a presidenta del Congrés.

Dos quilòmetres de la discòrdia

El nou servei suposa ampliar de 4 a 10 les freqüències actuals en dies feiners entre Lleida i Balaguer i passar d’1 a 4 en les comunicacions fins a la Pobla de Segur. També escurça la durada dels trajecte Lleida – La Pobla en 15 minuts.

La millora del servei, molt esperada al territori, arriba amb tres mesos de retard. I el més greu és que l’origen del retard era, fins ara, la negativa de l’Agència Estatal de Seguretat Ferroviària (Foment) a donar permís perquè els nous trens poguessin circular pels 1,9 quilòmetres de via que donen accés a l’estació de Lleida i que formen part de la xarxa bàsica d’interès general propietat de l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif).

Primer acte del president Puigdemont

FGC va adquirir els dos combois a l’enginyeria suïssa Stadler per 9,4 milions d’euros. Precisament, el primer acte públic de Carles Puigdemont com a president va ser assistir a la recepció del primer dels vehicles a Lleida.

Un acte oficial que va tenir cert simbolisme per la comunió entre administracions de diferents rangs -municipal (alcaldes), Generalitat (FCG) i Foment (Adif)- però amb especial protagonisme dels alcaldes. Un ambient municipalista en el que Puigdemont es va sentir més que còmode.  

Unificació del preu i rebaixa de tarifes

En el tram entre Lleida i Àger, els serveis de tren i de bus formen part del sistema tarifari integrat de l’Autoritat del Transport Metropolità de Lleida i, per tant, resulten d’aplicació el conjunt de títols del sistema integrat.

Per a la resta de recorreguts, i amb la finalitat de racionalitzar les tarifes, a partir del 25 de juliol s’unificarà el preu del transport per al tren i el bus. Així, el bitllet senzill i l’abonament de 10 viatges per als dos modes de transport tindran el mateix cost, de manera que s’avança en l’equiparació necessària per a la futura integració tarifària del corredor.

La racionalització de tarifes comportarà també un estalvi econòmic per a l’usuari, atès que el preu de referència escollit ha estat el més baix. Concretament, els viatgers del Pallars Jussà seran els més beneficiats, amb rebaixes del 37% de l’import.