L’estat deplorable dels furgons que la Guàrdia Civil fa servir per transportar presos ha acabat provocant malestar dins del cos fins al punt que una organització que agrupa els agents ha decidit fer una denúncia pública. Els furgons presenten tota mena de deficiències i molts no reuneixen les condicions de seguretat mínimes exigibles. Els seients per als presos, detinguts i agents de custòdia no tenen cinturó de seguretat i estan orientats lateralment, els vehicles tenen filtracions d’aigua a terra, xapat interior i exterior rovellat, corroït.

Aquesta és la descripció del panorama que ha fet l’Asociación Unificada de la Guardia Civil (AUGC) a la seva web, on en un comunicat destaca que moltes de les unitats en ús haurien d’estar ja retirades de circulació. Són els furgons que fan servir els agents del Servicio de Protección y Seguridad. L’entitat es queixa que els policies que han de conduir aquests vehicles de vegades ho fan asseguts damunt l’espuma, que està a la vista, dels seients que estan plens de forats.

seient furgo guardia civil AUGC
Seient d'un vehicle de la Guàrdia Civil / AUGC

Els furgons de la Guàrdia Civil acumulen milers de quilòmetres 

D’acord amb les dades que té aquesta entitat, l’antiguitat mitjana d’aquest parc ascendeix a 10 anys, encara que en llocs com Madrid, Múrcia, Salamanca, Màlaga, Alacant i València, hi ha furgons que daten de 1998. La mitjana de quilòmetres recorreguts van més enllà dels 200.000. Les dades provenen de la informació que el Ministeri de l’Interior ha facilitat al senador de Compromís Carles Mulet, que ha plantejat diverses preguntes parlamentàries. L’associació de guàrdies civils denuncia que els vehicles no reuneixen els requisits mínims de seguretat.

La situació és greu perquè les condicions d’aquests vehicles estan regulades des del 2015 i ara mateix la Guàrdia Civil les està incomplint, segons l’entitat. Una de les infraccions més destacades és la manca de cinturons de seguretat. L’AUGC denuncia que actualment es traslladen presos i detinguts, fins i tot fent distàncies llargues, i aquestes persones han d’anar assegudes sense la protecció obligatòria.

interior oxidat furgo guardia civil AUGC
Interior rovellat d'un furgó de la Guàrdia Civil / AUGC

A més a més, la situació s’agreuja perquè els damnificats també són els mateixos agents que custodien els detinguts en aquests trajectes, han d’anar asseguts també en seients rudimentaris orientats lateralment. L’entitat que agrupa els guàrdies civils adverteix que tots queden exposats a possibles maniobres brusques, frenades i al risc conseqüent per a la integritat física i fins i tot la vida.

Els furgons no compleixen els requisits tècnics regulats

Els guàrdies civils també denuncien que els vehicles incompleixen les especificacions regulades des de fa set anys sobre els sistemes de climatització i renovació de l’aire. Algunes unitats, a més a més, tenen avariat el sistema de videovigilància, no hi ha extintors, la sortida de socors no funciona i tampoc la il·luminació interior. L’associació de guàrdies civils reclama al govern espanyol que prengui mesures per solucionar tots aquests problemes.