Es reprèn el debat de política general al Parlament de Catalunya després de la sessió d'aquest dimarts en la qual el president de la Generalitat, Salvador Illa, va anunciar la construcció de 210.000 nous habitatges, dels quals entre el 40% i el 50% serà de protecció oficial. En un discurs d'una hora i tres quarts, Illa ha tret pit de l'obra del seu Govern durant el darrer any: "Hem posat Catalunya en marxa per atendre el present i avançar-nos al futur. Posar en marxa un país vol dir deixar enrere la indecisió i la paràlisi per decidir i actuar". Des de l'oposició, Junts va criticar el discurs "triomfalista allunyat de la realitat del país" i va replicar que les promeses sense pressupostos són "política ficció". Pel que fa als seus socis preferents, des d'Esquerra Republicana van retreure a Illa manca d'ambició i han reiterat la queixa per la llarga espera pel finançament; mentre que els comuns van reclamar mesures urgents d'habitatge pels qui no poden pagar el lloguer.
- Illa anuncia 210.000 nous habitatges a Catalunya, dels quals entre un 40 i 50% de protecció oficial
- Junts diu que amb el dèficit fiscal i sense pressupostos les propostes d'Illa són "política ficció"
- ERC retreu manca d'ambició a Illa i l'avisa sobre el finançament: "Qui espera, desespera"
- Els Comuns reclamen a Illa mesures en habitatge: "Què diem a qui no pot pagar ara el lloguer?"
Jové ha recordat que el conflicte polític a Catalunya amb l'Estat segueix "vigent", perquè el sistema de finançament està "caducat", per la persecució "judicial" a les institucions o la llengua, o pel retall de l'autonomia. El portaveu d'ERC ha reiterat que hi ha un consens majoritari a Catalunya per trobar una resolució democràtica al conflicte i ha asseverat que la proposta dels republicans és la independència, però que cal una "entesa nacional" que s'ha de construir "plegats". "Què hi ha més cohesionador d'una societat que decidir col·lectivament a on volem anar?", ha inquirit Jové, que ha reivindicat el seu projecte "integrador".

Des d'Esquerra Republicana han reivindicat la necessitat del nou finançament de Catalunya per respondre a les necessitats en matèria de serveis públics i ha instat a Illa a defensar els interessos del país en comptes de "fer de portaveu del PSOE". Així, ha assenyalat que té "la influència més gran" del PSC al govern espanyol en les darreres dècades i ha instat demanat a aprofitar-ho i evitar excuses, diu, com que la vicepresidenta i ministra d'Hisenda, Maria Jesús Montero, no vol. "No es limiti a gestionar el que té, sinó que s'atreveixi a imaginar el que encara no tenim", ha demanat Jové a Illa.
"Nou finançament, resolució del conflicte polític, el traspàs de Rodalies...", Jové assevera que Esquerra Republicana marca l'agenda de Catalunya tot i haver perdut l'independentisme la majoria al Parlament. Al fil, el portaveu republicà vol aprofitar aquest "lideratge" per fer avançar Catalunya "de manera desacomplexada". Jové ha recordat que la militància d'ERC va avalar amb un marge molt just la investidura d'Illa per la "desconfiança" i l'ha instat a afanyar-se per complir els acords pactats. Així, ha avisat el president que "governar de renda" en algun moment s'acaba."Està en temps de descompte, no té pressupostos i ha de retirar projectes del Parlament perquè no aconsegueix consensos", ha asseverat Jové.

Jové (ERC) recorda que fa vuit anys va estar a prop de "tombar el règim" i que encara paguen les conseqüències. Però ha assenyalat que hi tornaran amb "un projecte de futur que l'independentisme ha d'oferir". Un projecte, ha dit el portaveu republicà, que ha d'integrar la gent "vingui d'on vingui" amb un projecte nacional inclusiu, tot reivindicant les paraules de Paco Candel sobre "els catalans que construiran el país del demà". "No hi ha res més lluny de la Catalunya lliure, que la Catalunya pura", ha sentenciat Jové.
Tot i no ser diputats, el president d'ERC, Oriol Junqueras, i la secretària general, Elisenda Alamany, assisteixen al ple de política general del Parlament com a visitants. També el secretari general de Junts, Jordi Turull.

ERC reclama a Illa "bastir consensos" i sostenen que ells hi seran "si cal" per abordar els reptes socials i econòmics de Catalunya. Jové ha recordat que "un parell de generacions només han viscut crisis" i ha instat a superar un "capitalisme depredador i inhumà" i "el marc institucional del règim el 78".
Jové (ERC) assevera a Illa que "viu de renda" de l'herència del president Pere Aragonès i amb un "suposat prestigi que l'statu quo li va construir". "El país ja estava en marxa, el risc és que ara vostè l'aturi", ha llançat el portaveu republicà. I ha retret les "promeses que no es compleixen". "Vostè presideix un Govern sense ambició nacional i social, i en els temps que corren no ens ho podem permetre", ha dit a Illa.
És el torn del líder del grup parlamentari d'Esquerra Republicana, Josep Maria Jové.
Batet assenyala a Illa que els acords d'investidura als quals va arribar per ser president no eren acords de legislatura. "Vostè va voler arribar amb aquests condicionants", ha recordat el líder de Junts al Parlament, tot assenyalant que ara no té pressupostos, igual que l'Ajuntament de Barcelona o el govern espanyol. "Marca dels socialistes", ha apuntat Batet, qui ha retret que això a Catalunya "no havia passat mai". "Pot votar amb qui vulgui, és responsabilitat seva i no som ningú per dir què ha de fer, però seguir els comuns i els partits que defensen polítiques de decreixement i les ocupacions en matèria d'habitatge, no és una bona política per a Catalunya", ha llançat Albert Batet.

Illa ha lloat la política d'habitatge de l'alcalde de Martorell, de Junts, com la dels socialistes a Sabadell o a Barcelona, i ha valorat que manté bona relació amb els batlles independentment del seu partit perquè és el que correspon al president de la Generalitat. Així, el president ha replicat a Junts que arribarà a acords per habitatge amb el partit que sigui, inclosa la CUP, si això és bo per a Catalunya.
Pel que fa als pressupostos, Illa ha assenyalat que farà els esforços de negociar i que està treballant. L'objectiu, diu, és tenir els millors pressupostos tan aviat com sigui possible. "No m'agrada eternitzar les coses, però tinc paciència per arribar a bons acords", ha apuntat Illa, qui ha interpel·lat Junts per què faran pels comptes públics de Catalunya.
"Soc federalista, catalanista i tarradellista", ha replicat Illa a Albert Batet. I ha demanat respecte, igual que ell respecta, diu, que a Junts siguin independentistes i tinguin "tot el dret de ser-ho" en un país "madur i democràtic". Així, el president de la Generalitat ha assenyalat que "això és el que es trobarà" de part seva. També ha refermat que el PSC no té "cap complicitat" amb Vox ni el PP i ha demanat a Batet no "jugar" a qui ha votat què amb qui. "Això no porta enlloc", ha avisat Illa.
Junts portarà una proposta de resolució al Parlament amb el preàmbul de l'Acord de Brussel·les entre els juntaires i el PSOE sobre el conflicte polític català: "Veurem què votarà", ha reptat Albert Batet a Illa en el ple de la cambra, al que ha afegit que fa "seguidisme" de Pedro Sánchez i que canvia de postura i no sap "quin PSC" es trobarà.
Batet retreu a Illa els pactes en matèria d'habitatge amb els Comuns i la CUP i l'avisa que anar acompanyat dels "extrems" serà negatiu, alhora que ha posat l'exemple de la situació a Barcelona.
Des de Junts repliquen que quan governa el PSOE a Madrid l'execució d'inversions és del 50%, igual que el 49% del PP. "I vostè quantes vegades ha exigit a Pedro Sánchez i els seus que han de complir?", ha llançat Albert Batet al president Illa.

Batet replica a Illa que una cosa és la que fa i altra la que diu, "com sempre amb el PSC", i ha retret al president que hagi tret pit de ser "el primer espanyol a veure el papa de Roma, en comptes de dir la primera autoritat de Catalunya". Al fil, també ha avisat que és "molt viatger" i que això no li faci perdre la vista de la realitat del país.
Pel que fa al paper de Catalunya i la institució que representa, Illa ha enaltit la seva visita al papa Lleó XIV, la primera d'un dirigent espanyol al nou cap d'Estat del Vaticà i de l'Església. "Això és de tot menys provincià", ha apuntat el president en la seva rèplica a Junts. Al fil, també ha enaltit l'acció que fa fer en aquest sentit sempre el president Jordi Pujol per projectar Catalunya i les institucions catalanes.
Illa ha respost Junts que ni creu que Catalunya sigui un infern fiscal ni vol que sigui un paradís fiscal. Així, el president de la Generalitat ha recordat el cas dels influenciadors que marxen a Andorra per pagar menys impostos i ha recordat que els seus pares segueixen aquí i requereixen els serveis públics "potents", que s'aconsegueixen amb "una fiscalitat justa i progressiva". "Estic obert a qüestions tècniques, però crec que tots tenim una responsabilitat en aquesta qüestió", ha apuntat Illa, qui admet que hi ha grups d'interessos que "ens venen a veure a tots", però que al final "el rumb ha de ser el bé comú i l'interès general".

El president de la Generalitat replica a Batet que l'economia "va bé" i que, tot i això, el problema de l'habitatge no se soluciona. Illa ha refermat que el mercat "tot sol, no resoldrà el problema". I ha retret les mesures de llibertat econòmica sense regulació que va portar a la crisi del 2008 i les polítiques d'austeritat posteriors, amb els seus efectes devastadors. El mandatari socialista s'ha refermat l'objectiu de fer habitatge i "fer-ho bé, entre tots" i en interlocució amb els alcaldes.
Illa ha demanat respecte a Batet davant les acusacions d'aquest sobre "anestesiar" el país o sobre la seva bona relació amb Pedro Sánchez i el PSOE. "No me n'amago, però sé bé on soc, com a president de la Generalitat, el màxim honor que puc tenir", ha refermat Illa, qui ha afegit que té "lleialtat institucional" i posa per sobre de tot els interessos de Catalunya.
Illa sosté que Junts és un partit "molt important" en la política de Catalunya, "hereus" de CiU, que han estat "claus" en la construcció del "país que som avui". I el president recorda que la ciutadania els ha atorgat el paper fer oposició, que "no és fàcil". Tot seguit, ha replicat a Albert Batet (Junts) que "Catalunya no està a l'UCI ni pitjor que fa un any en res". Així, ha enaltit l'enfocament "reformista" del seu Govern i la seva voluntat de trobar consensos sense "gresca" al Parlament.
Des de Junts asseveren a Illa que l'Acord de Brussel·les hauria de garantir "el progrés nacional, social i econòmic" de Catalunya i retreu als socialistes que no aprofita aquesta eina. "O hi ha normalitat o hi ha un conflicte polític pendent de resoldre, o una cosa o l'altre, no es pot destruir a Catalunya el que es construeix a Brussel·les", ha llançat Batet, qui ha instat a ser "conscients" d'això en les votacions de dijous. I ha recordat que si no buscaran "altres vies" pels seus objectius, que són la independència de Catalunya.
Ara és el torn de rèplica del president Illa.

Illa al debat de política general / Carlos Baglietto
Batet ha proposat un ple monogràfic al Parlament sobre "la crisi del contracte social i l'estat del benestar a Catalunya". Per a això, el juntaire ha proposat un pla de xoc que inclogui mesures com augmentar els salaris, un salari mínim català, garantir les pensions d'acord amb l'IPC "real a Catalunya", abaixa l'IRPF a les rendes baixes i mitjanes i suprimir l'impost de successions i donacions.
"Té més lleialtat a Pedro Sánchez que a Catalunya", ha llançat Batet a Illa, qui sosté que la missió del president està a Espanya i el PSOE. Davant d'això, el líder de Junts al Parlament ha erigit la seva formació en l'"alternativa" per un Govern que defensi Catalunya i representi les classes treballadores i mitjanes del país, diu. "No ens devem a la Moncloa ni a cap partit espanyol, ni a cap soci que ens marqui l'agenda", ha apuntat Batet.
Albert Batet ha recordat que el Govern d'Illa no té pressupostos, tot i que va ser la seva primera promesa a arribar a la presidència de la Generalitat. Des de Junts també asseveren que Albiach i Cid (Comuns) "manen més que qualsevol conseller" i recorden que els acords amb ERC no s'han complert. "I quan no es posen d'acord amb els socis, venen a buscar el PP i Vox", ha afegit en referència al PSC.
Des de Junts afegeixen que Catalunya "no va bé" perquè l'ús del català retrocedeix entre la joventut, perquè hi ha inseguretat als carrers, i perquè manquen hospitals i una educació de qualitat, ha enumerat. "La gent paga els seus impostos i veu que el país se li desfà a les mans", ha apuntat Albert Batet, qui ha avisat que el contracte social està en perill perquè la gent veu que els seus fills viuran pitjor que ells, cosa que no havia passat fins ara, ha afegit.
Batet també ha recordat que no hi ha habitatge i que els preus s'han disparat "per manca d'oferta". "L'habitatge només deixarà de ser un malson si l'economia va bé", ha valorat el portaveu juntaire, que ha reiterat que els salaris a Catalunya són baixos. Des de Junts repliquen a Illa que les promeses de "pluges de milions" cauen en sac buit i sosté que és "irresponsable" fer-les sense detallar com, en referència a l'anunci d'aquest dimarts de fer 210.000 habitatges nous. A més, Batet ha avisat a Illa que "abraçat dels Comuns, empitjorarà el problema de l'habitatge, com a Barcelona".
"Catalunya no va bé", ha sentenciat Batet, que ha recordat que els joves no es poden emancipar i que les bones dades macroeconòmiques no es noten en les butxaques dels ciutadans. També ha assenyalat que ara Madrid i el País Basc tenen millor PIB per càpita, alhora que hi ha molta feina però amb sous baixos i males condicions. "Es treballa molt i es cobra poc", ha apuntat el portaveu juntaire. També ha assenyalat el càstig als autònoms o la "gran crisi" que espera el sector de l'automoció. Així mateix, ha recordat que hi ha vuit milions d'habitants, però que els serveis públics estan pensats per a sis, per la qual cosa hi ha llargues llistes d'espera en la sanitat pública.

Junts replica a Illa que suma els vots del PSC als del PP i Vox per "bloquejar" Catalunya. Batet sosté que Rodalies funciona com el servei "d'un país del Tercer Món", però que els impostos "són del Primer". El president del grup parlamentari dels juntaires ha instat a Illa a no creure's "la seva pròpia propaganda", l'únic que funciona en el seu Govern, ha dit. "No s'enganyi vostè mateix", ha afegit.
Batet (Junts) titlla Illa de "gran anestesista" de Catalunya i sosté que l'"espanyolització" és el seu "encàrrec" que compleix com a alumne avantatjat. "Mai havia vist un president tan complaent amb la missió d'Espanya i el projecte del PSOE", ha llançat el president del grup parlamentari juntaire, qui ha avisat Illa que si es passa amb la dosi d'anestèsia "hi ha risc de portar el país a un coma". Batet ha acusat el Govern socialista d'espatllar l'ascensor social des de Madrid i ara des de Catalunya.
La diputada de la CUP Pilar Castillejo és aplaudida per bona part de l'hemicicle en haver tornat de la flotilla Global Sumud a Gaza, missió humanitària durant la qual va ser assaltada per les autoritats israelianes i va ser empresonada fins a la seva deportació.

El president del Parlament, Josep Rull, inicia el ple. El primer diputat a intervenir és el president del grup parlamentari de Junts, Albert Batet.
El president de la Generalitat, Salvador Illa, acaba d'entrar a l'hemicicle i ja seu juntament amb els membres del seu Govern en la primera fila.
El debat de política general al Parlament es reprendrà en quinze minuts. Ja comencen a arribar a la cambra alguns diputats, com Dani Cornellà (CUP) o Toni Castellà (Junts).
Pel que fa als seus socis preferents, des d'Esquerra Republicana van retreure a Illa manca d'ambició i han reiterat la queixa per la llarga espera pel finançament; mentre que els comuns van reclamar mesures urgents d'habitatge pels qui no poden pagar el lloguer.
Des de l'oposició, Junts va criticar el discurs "triomfalista allunyat de la realitat del país" d'Illa i va replicar que les promeses sense pressupostos —donat que Illa no va aconseguir pactar-ne uns l'any passat i enguany ERC i els comuns es mostren encara reticents a negociar-los— són "política ficció".
En un discurs d'una hora i tres quarts, Illa va treure pit de l'obra del seu Govern durant el darrer any: "Hem posat Catalunya en marxa per atendre el present i avançar-nos al futur. Posar en marxa un país vol dir deixar enrere la indecisió i la paràlisi per decidir i actuar".
En la sessió d'aquest dimarts a la tarda, el president de la Generalitat, Salvador Illa, va proposar un "acord de país" per aprofitar tot el sòl potencial de Catalunya amb el qual construir fins a 210.000 habitatges nous, dels quals entre un 40% i un 50% hauran de ser de protecció oficial.
Aquest dimecres a les 9:30 hores es reprendrà el debat a la cambra legislativa catalana.
Bon dia i benvinguts al seguiment en directe de la mà d'El Nacional del segon dia del debat de política general al Parlament.