El president a l'exili, Carles Puigdemont, explicava aquest cap de setmana en una entrevista a The Sunday Times com planeja el seu retorn a Catalunya un cop se li apliqui l'amnistia. Puigdemont, després de nou anys a l'exili, té intenció de recórrer el país per "retrobar-se amb la seva gent" i després decidir quin ha de ser el seu futur. La vigília de l'inici de les deliberacions del Tribunal Constitucional sobre l'aplicació de l'amnistia als líders del procés, les paraules del president han adquirit una especial significació i els partits han respost. I no només els sobiranistes. Des dels Comuns, el portaveu de la formació morada, Gerardo Pisarello, ha instat Puigdemont a ajudar el seu partit a "no seguir el camí" d'Aliança Catalana en matèria migratòria, mentre que des de la CUP, la diputada Laure Vega li ha reclamat que posi "ordre al seu partit".
Pisarello també ha aconsellat a Puigdemont que Junts no abandoni "una mirada humanista" en matèria d'habitatge; ha recordat que el president a l'exili va defensar des del Govern de la Generalitat polítiques d'habitatge i ha acusat Junts de no fer-hi costat al Congrés.
Repressió
També Vega ha argumentat que la CUP va fer costat a la presidència de Puigdemont en un moment en què "Junts està disposat a posar les urnes i que vol regular el lloguer". A parer de la diputada cupaire, que és també candidata a l'Ajuntament de Barcelona, ara "no és el mateix moment" perquè, segons ha argumentat en una entrevista a TVE, "la política de Junts ha canviat bastant, especialment en qüestions com l'habitatge i els drets". "Puigdemont va marxar per culpa de la repressió. Ara torna i és un altre Junts. Té una gran conversa amb el seu partit", ha reblat.
Des del PP les declaracions de Puigdemont han provocat indiferència, segons ha assegurat el seu portaveu, Juan Fernández, que ha assegurat que té "millors coses a fer que llegir una entrevista d'un senyor que està fora de Catalunya per cometre delictes dels quals encara no ha respost". "El que faci o digui Puigdemont m'és igual", ha sentenciat Fernández.
Junts respon
Les paraules dels Comuns i la CUP han provocat la reacció del portaveu de Junts, Josep Rius, que els ha instat que "cadascú es fixi en casa seva". Això sí, el vicepresident juntaire ha subratllat que "ja hauria d'estar amnistiat des de fa mesos", però ha recordat que la "rebel·lió" de la cúpula judicial "ho ha impedit fins ara". "El juliol hi ha hagut una sentència del TJUE que insta clarament a amnistiar-lo", ha dit Rius, que explica que cal esperar que el TC i el Suprem acatin la sentència. Continuem sent molt prudents, perquè la justícia espanyola ha posat molts entrebancs", ha dit Rius. El dirigent de Junts ha recordat que Puigdemont ha afirmat que, un cop sigui a Catalunya, voldria " fer una immersió per conèixer la situació del país", fent una ruta per tot Catalunya. Això sí, tot i que el president va assegurar que tenia al cap dos o tres escenaris sobre què faria políticament un cop consumi el seu retorn, Rius ha dit que ho anunciarà ell mateix. "El que va proposar el president Puigdemont és excel·lent, i sobre els seus escenaris no afegiré res més", ha dit.