El ple del Congrés ha exigit aquesta tarda que el Ministeri de Foment es comprometi a complir un calendari clar pel que fa a l’execució de les obres del Corredor Mediterrani. A través d’una moció de Compromís, aprovada per pràctica unanimitat, la cambra denuncia que el projecte continua sense tenir una programació d'execució real ni una data concreta per a la seva posada en marxa. La iniciativa ha recollit 336 vots a favor de tots els partits de la cambra, inclòs el mateix PP, i tan sols tres abstencions.

Joan Baldoví, portaveu de Compromís i impulsor de la proposta, ha recordat que la infraestructura porta paralitzada des del 2012, tot i els 634 milions d’euros licitats pel ministeri. Del total de la inversió prevista en el territori valencià, només se n’ha complert un 35%. “Prou de promeses incomplertes i d’anys de desavantatge”, ha reivindicat, a la vegada que exigia un compromís sobre calendaris i dotació pressupostària en el termini d'un any.

En nom d’ERC, la diputada Teresa Jordà ha acusat el Govern espanyol de dir “masses mentides i rucades” sobre el projecte que “no és un caprici” sinó una “imperiosa necessitat”. Jordà ha descrit l’actuació de l’Estat com “la més absoluta irracionalitat” a causa d’una “miopia política” que prioritza l’enllaç entre les estacions d’Atocha i Chamartín per davant del corredor.

La tortuga del Mediterrani

A la protesta s’hi ha sumat també Unidos Podemos. El seu diputat Félix Alonso s’ha referit al corredor com “la tortuga del Mediterrani” i ha denunciat la falta de respostes per part del govern espanyol. Alonso ha avançat que des del seu grup s’actuarà perquè Foment informi sobre quin és l’estat actual dels estudis en curs i de les obres “després de tres ministres i quatre anys de mandat”.

Toni Cantó, diputat de C’s, ha recordat que el projecte del corredor porta quasi 30 anys passant de govern en govern. En aquest sentit, ha parlat d’una “politització de les infraestructures” i ha lamentat que el govern de Rajoy ignori una “cremallera” que cohesionaria “una zona on els secessionistes catalans estan fent un pols”. “Amb la corrupció d’aquest país podríem haver fet 3 o 4 corredors” ha sentenciat.

Diagnòstic catastrofista

El PP i el PSOE, els dos partits que han governat al llarg del desenvolupament del corredor, han assegurat que també és la seva aposta. El diputat del PSOE José Luís Ábalos ho ha defensat com una obra fonamental per canviar l'actual model radial de les vies de transport a Espanya. "Aquesta xarxa permetrà augmentar les relacions de la UE amb Àfrica i amb Àsia", ha destacat entre els avantatges de la construcció del corredor.

Miguel Barrachina, diputat popular, ha criticat les intervencions de la resta de formacions titllant-les de "diagnòstic catastrofista i tercermundista" i "història castrada del corredor". Barrachina ha defensat el bon funcionament de la xarxa d'infraestructures espanyoles basant-se en la valoració que en fan els turistes estrangers que visiten Espanya.

"Ens posen un excel·lent”, ha celebrat, en referència al 8,1 de nota mitjana, i ha afegit que a Espanya hi ha "cinc vegades més d'AVE per habitant que a Alemanya i tres més que a França". Segons els populars, el problema no és de calendaris ja que "està tot planificat al mil·límetre", sinó que "hi ha un problema de finançament" i ha emplaçat totes les comunitats a afrontar-lo juntes.

Què diu la moció?

El text de Compromís dóna a l’Executiu de Mariano Rajoy un termini màxim d'un any per a redactar una programació detallada de les obres per a la posada en marxa de l'ample internacional entre Barcelona i Alacant, i més endavant, fins a Almeria.

El document també reclama que es faci una valoració pressupostària de les actuacions necessàries, que es reflecteixi en els pressupostos de 2017 i una previsió de despesa pel 2018 i el 2019. A més, demana que s'iniciïn o continuïn els estudis necessaris per construir la doble plataforma en els trams que no la tenen, començant pels més saturats i amb planificació temporal i pressupostària.

La moció també proposa que es creï una estratègia d'impuls de noves activitats logístiques i la dotació de continguts concrets a la figura del coordinador tècnic del Corredor. La realització de totes aquestes mesures volen que es faci amb coordinació entre les comunitats autònomes.