Independentistes condemnats. Vuit dels divuit activistes acusats d’insultar i boicotejar un acte de Societat Civil Catalana (SCC) a l’edifici històric de la Universitat de Barcelona (UB) el 7 de juny de 2018 han estat condemnats, segons ha denunciat Alerta Solidària aquest dimarts. En concret, el magistrat del Penal 19 de Barcelona ha condemnat dos nois a 2 anys de presó; dues activistes a 6 mesos de presó, i els altres quatre a pagar una multa de 1.800 euros per cridar-los "Fora, feixistes, de la universitat". Tots vuit són condemnats per delicte contra l'exercici dels drets fonamentals i llibertats públiques, en la seva modalitat d'impedir l'exercici lícit de la llibertat de reunió, comès per violència, en concurs amb el delicte de coaccions, amb la circumstància agreujant de discriminació per motius ideològics i la circumstància atenuant de dilacions indegudes.
A més, se’ls prohibeix acudir en un radi d'almenys 1.000 metres, distància que es computa en línia recta, a qualsevol acte organitzat per l'entitat Societat Civil Catalana per temps de 5 anys. També han de pagar a l’entitat 726 euros, el preu del lloguer de la sala de la UB, més interessos i les costes del procediment.
Sense amnistia
La defensa dels manifestants va reclamar que se’ls apliqués la llei d’amnistia. La Fiscalia de Delictes d’Odi, que els demanava 2 anys i mig de presó, no ho va acceptar i el jutge va denegar-los aplicar la norma de l’oblit penal en assegurar que la convocatòria de SCC "no tenia cap reivindicació o biaix polític", malgrat les seves constants proclames en defensa de la unitat d'Espanya. La defensa dels independentistes ja ha anunciat que presentarà un recurs contra la condemna a l’Audiència de Barcelona.
En la sentència, a la qual ha tingut accés ElNacional.cat, el magistrat Salvador Roig afirma que "l'actuació de la conducta típica va estar motivada, solament i exclusivament, per l'organització d'un acte cultural, organitzat per l'entitat denunciant i víctima d'aquests fets, SCC (com a titular del dret fonamental de reunió)" i assegura que "no ha transcendit una altra motivació diferent de l'expressada, com seria, per exemple, que els organitzadors de SCC han okupat l'Aula Magna sense abonar el seu arrendament a la UB, o que no disposessin del permís del rectorat".
SCC, "un instrument d'agitació"
Per contra, Xavier Monge, un dels advocats dels activistes, ha afirmat a aquest diari que la valoració de la sentència no és bona, malgrat que hi ha deu activistes absolts, sis dels quals perquè la Fiscalia va retirar-ne l'acusació. Ha afegit que el jutge hauria d'haver aplicat la llei d'amnistia a tots els encausats perquè els fets "tenen encaix objectiu i temporal amb la llei", però el que fa és "acceptar de forma acrítica el relat de la Fiscalia, que alhora era el relat que feia l'associació ultra Societat Civil Catalana, que es presenta com una sort d'entitat cultural i constitucionalista quan la veritat és que és un instrument d'agitació de l'espanyolisme més ultra, nascut per fer front a l'independentisme".
El penalista també ha declarat que el raonament de la sentència és "extremament pobre pel que fa a la identificació de les persones com l'atribució de fets concrets". I conclou: "El que va passar aquell dia a la Universitat de Barcelona és que un grup de persones va protestar, va exercir el seu legítim dret de protesta, i per tant la seva actuació estava emparada per aquest dret fonamental, i no va passar res rellevant que no fossin crits i soroll."
També recorda que "va ser la mateixa UB qui va decidir suspendre l'acte i no pas els encausats, com pretén la sentència". Per tot això, Monge ha confirmat que els advocats dels vuit condemnats presentaran recurs a l'Audiència de Barcelona en els pròxims dies perquè la revoqui.
