L'alcaldessa de Barcelona i candidata a la reelecció, Ada Colau, ha proposat aquest dilluns de reconvertir un de cada tres carrers de l'Eixample en un eix verd; combatre la contaminació en els entorns de les escoles més afectats, i promoure mesures per evitar que la Diagonal, la Gran Via i la Meridiana siguin autopistes urbanes.

Són les seves "propostes de la revolució verda de l'urbanisme" que requereix Barcelona, que necessita una revolució equiparable a què va suposar el pla de l'Eixample de Ildefons Cerdà, ha dit Colau en la conferència 'Barcelona futura. Del gris al verd', a l'Espai Francesca Bonnemaison.

"Cerdà va fer caure les muralles medievals físiques. A nosaltres ens toquen les muralles invisibles de la contaminació", i ha advocat per un canvi radical del model de ciutat --en la seva mobilitat, la transició energètica, el model econòmic i l'urbanisme verd--, i avisa que Barcelona és en perill si no s'actua contra la contaminació.

Ha apostat per culminar la pacificació de Ciutat Vella --incloent la Via Laietana i les vies que delimiten el districte-- en un procés que s'ha d'expandir a tot l'Eixample, que és una "malla d'autopistes", en la qual vol convertir en eix verd els carrers Rosselló, Provença, Consell de Cent, Ausiàs Marc, Rocafort, Casanova, Girona i Sicília, i que se sumen als que ja ho són.

En els encreuaments d'aquests carrers es guanyaria una nova plaça pública de les dimensions de la plaça del Sol de Gràcia: "Imagineu com de bonic pot ser. Treure cotxes per guanyar places i guanyar vies verdes", ha dit Colau, que ha defensat iniciatives promogudes en aquest mandat, com les 'superilles'.

També vol actuar a la Meridiana --reformar-la fins a Fabra i Puig en el pròxim mandat, després de les primeres actuacions des de Glòries en aquest mandat-; treure cotxes de la Diagonal --una cosa que ja preveu amb la connexió del tramvia-- i a la Gran Via, sobre la que ha proposat obrir un procés participatiu, eliminar el tràfic en el lateral del costat mar i doblar el carril bus.

Si torna a guanyar les eleccions, promet actuar en 100 escoles per millorar la contaminació dels seus entorns, reduint el tràfic --"què és més important: que passin cotxes o que els nens puguin créixer amb un bon desenvolupament cognitiu?"--, i ha apostat per assolir les 400 el 2030 --de les 734 que hi ha a la ciutat, el 20% d'elles en entorns amb molta contaminació-.

"Guanyarem espai públic, verd on ara només hi ha cotxes i gris", ha proclamat l'alcaldessa, que ha demanat de també recuperar inversions per millorar Rodalies; augmentar els carrils bus, i construir grans aparcaments a les entrades de la ciutat perquè els qui arriben des de fora puguin deixar el cotxe i utilitzar el transport públic.

Ha defensat que la ciutat sigui més verda perquè sigui més saludable i ha recordat que cada any moren unes 350 persones a Barcelona per culpa de la contaminació: "La situació és dramàtica" i la ciutat és poc saludable i té un mal equilibri ecològic, segons ella.

Colau ha remarcat que està canviant la visió de la societat i s'està conscienciant --ha ressaltat la figura de la jove activista Greta Thunberg--, i ha fet símil amb l'aigua: així com els ciutadans no acceptarien beure aigua marró i no potable, no han d'acceptar respirar "aire no potable".

Ha destacat que els nens són el futur de la ciutat, per la qual cosa aquesta s'ha d'adaptar a les seves necessitats, i ha ressaltat que un dels moments més emotius d'aquest mandat va ser quan va lliurar el premi Ciutat de Barcelona al periodista ja mort Carles Capdevila, especialitzat en aquest àmbit.