El conseller de Territorti i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha assegurat que la nova estació de Ferrocarrils de la Generalitat de Francesc Macià estarà acabada l'any 2026. Aquesta mesura només és una entre moltes altres que realitzarà el Goven quan s'aprovin els pressupostos del 2020, ja que segons el conseller, vol "fomentar la mobilitat sostenible per a tenir un transport públic més net”.

Així mateix, Calvet ha indicat en una entrevista a 'El matí de Catalunya Ràdio' que una de les prioritats de la Generalitat quan es disposin dels nous comptes, serà acabar el tram central de la L9 del metro de Barcelona. A més, el conseller ha detallat que el tren llançadora que anirà al Prat arribarà fins a Sant Andreu i passarà per passeig de Gràcia. I ha calculat que s'inaugurarà en els "pròxims mesos".

Calvet ha assegurat tenir pactat amb Adif que, quan acabin les obres de la llançadora entre Barcelona i l'Aeroport del Prat, el servei el gestionarà la Generalitat, i ha exposat que funcionarà com una línia més de Rodalies.

Obres L9 metro ildefons cerda  Sergi Alcàzar  1

Obres de la línia 9 del metro de Barcelona / Sergi Alcàzar

En aquesta allau de promeses, Calvet també ha assenyalat el pla per a dotar de més freqüència de servei els Ferrocarrils de la Generalitat, en concret en la línia del Vallès, amb 15 nous trens que permetrà serveis cada 2,5 minuts a Sant Cugat i cada cinc minuts des de Terrassa i Sabadell. A més, ha destacat que es tirarà endavant la connexió amb el Baix Llobregat mitjançant la projectada línia 8 que "donarà més capacitat al transport públic".

El conseller ha explicat que aquesta aposta dels pressupostos del 2020 no significa que les obres acabin en el termini d'un any, sinó que els comptes contemplaran la inversió "plurianual" suficient per a poder posar data a la posada en funcionament del servei.

Calvet ha reivindicat que invertir en transport públic també és "despesa social bàsica", i ha confirmat que aquest mateix dimecres el Govern iniciarà la ronda de contactes amb els grups polítics per a trobar els suports suficients per a poder aprovar els comptes catalans.

Diferències de tracte entre Madrid i Barcelona

Damià Calvet ha acusat Aena de gestionar amb "negligència premeditada" aeroports catalans com el de Barcelona-El Prat i el de Girona, que han registrat diversos problemes durant els mesos d'estiu. Ha criticat al gestor aeroportuari per tractar la infraestructura de la capital catalana com un aeroport de "segona" i per desenvolupar un model de gestió centralitzat que sempre prima Madrid per sobre de la resta.

Calvet ha confiat que pugui haver-hi un acord perquè s'eviti la vaga del personal de terra d'Iberia al Prat prevista per al cap de setmana, i ha acusat la companyia de tenir conflictivitat laboral perquè "no ha complert amb els acords" que va arribar amb els seus treballadors fa un any, quan ja va haver-hi problemes.

ryanair aeroport girona costa brava acn

Avió de Ryanair a l'aeroport de Girona / ACN

També ha criticat Aena perquè considera que ha tingut part de la responsabilitat en què Ryanair hagi anunciat el tancament de la seva base en l'aeroport de Girona. El conseller creu que el gestor aeroportuari té "una política de tarifes que espanta les aerolínies en lloc de potenciar-les".

Calvet, que ha calculat que el tancament de la base de Girona afectaria uns 160 treballadors, ha anunciat que la Generalitat es reunirà aquest mateix dimecres a Barcelona amb els responsables de Ryanair.