El ministre de Transports, Óscar Puente, ha comparegut aquest dijous a la comissió del Congrés dels Diputats que fiscalitza l’obra de govern del seu Ministeri. Per capricis del destí, durant la seva compareixença Adif ha hagut d’informar que els trens d’alta velocitat amb origen o destinació a Madrid s’han vist afectats per aturades i endarreriments a causa d’una caiguda dels serveis informàtics. Puente, en el seu discurs inicial, ha reconegut que el principal problema del transport ferroviari a l’Estat espanyol és el “material rodant” i ha informat que, si tot va bé, a principis d’any arribaran els nous 500 trens que s’han comprat per a les xarxes de Rodalies de Catalunya, Madrid i la resta de l’Estat. “Estan en fase de proves i a principis d’any començarem a rebre dos trens a la setmana per anar-los incorporant a la nostra flota”, ha explicat. I ha sigut llavors quan ha volgut “anticipar” als usuaris d’aquestes xarxes de trens que el servei funcionarà llavors encara pitjor que actualment.

“El material ferroviari té una corba d’incidències molt definida; té forma de ‘V’ amb una part central ben plana; quan el material és nou té moltes incidències, després no en té i en els últims anys de vida tornen a créixer”, ha explicat en aquesta comissió. I llavors ha afegit que “els dos pròxims anys ens trobarem en les dues parts d’aquesta corba, amb material nou que donarà algun problema perquè peca de joventut, així com material en els seus últims anys de vida”. “Però ens calen més trens” i “no podem estar quinze anys sense incorporar-ne de nous i després incorporar-ne 400 de cop, perquè això implicaria que l’obsolescència arribés al mateix moment”, ha argumentat, per tal de defensar una “adquisició periòdica” de trens.

Puente admet que la xarxa de Rodalies és la més deteriorada de l'Estat

Puente, durant la seva exposició, ha admès "sense pal·liatius" que la xarxa de Rodalies és la més deteriorada de l'Estat i la que ha rebut un "pitjor tracte" per part de les diverses administracions espanyoles en la gestió de la infraestructura. També ha defensat que el govern espanyol està complint amb la seva part de l'acord en el traspàs de Rodalies, però ha deixat clar que la millora del servei no es notarà fins que no es materialitzin totes les inversions que s'hi estan duent a terme. No obstant això, ha reconegut que una gestió més pròxima pot ajudar a millorar el servei.

Quan ha sigut el torn dels diputats independentistes, han denunciat novament el caos ferroviari que es viu a Catalunya en el servei de Rodalies. El primer a fer ús del seu torn de paraula ha sigut Isidre Gavín, de Junts. En la seva intervenció, ha carregat contra el “fracàs estructural” del model ferroviari espanyol, amb un format de gestió centralitzat que no entén que “el transport públic cal gestionar-lo des de la proximitat”. Ha criticat el ministre per treure pit d’haver millorat les xifres d’inversió a Catalunya, perquè, tot i ser cert, s’hi està invertint una quantitat normal que no corregeix la desinversió acumulada pels ministres del PP i el PSOE que l’han precedit en el càrrec. Més tard, Puente s'ha defensat dient que l'executiu de Pedro Sánchez està invertint el màxim a Catalunya sense haver de provocar talls a la xarxa. És a dir, per tal de no deixar els viatgers sense servei.

En els mateixos termes s’ha expressat Inés Granollers. La diputada al Congrés d’Esquerra Republicana ha recordat al ministre socialista que “el que es viu a Catalunya no són incidències puntuals, sinó un caos crònic marcat per decisions polítiques acumulades durant dècades”. Li ha reconegut, malgrat tot, que sigui “el primer ministre de l’Estat espanyol que hagi admès que no es va invertir prou a Catalunya”. A banda d’aportar dades demolidores —com que el 2024 la xarxa catalana va acumular 10.000 incidències i la madrilenya només 1.000—, ha criticat la mala comunicació del Ministeri, d’Adif i Renfe per comunicar incidències als usuaris. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!