Astúries també ha volgut dir la seva sobre l'escàndol amb els 31 trens de rodalies destinats principalment a Cantàbria i Astúries, que no caben als túnels. El president del Principat d'Astúries, Adrián Barbón, ha exigit al Ministeri de Transports que "depuri responsabilitats i prengui decisions" per determinar qui són els responsables de l'error en el disseny dels nous trens de rodalia entre les dues localitats, que han resultat més amples que els túnels que havien de travessar. Barbón des de la població de Bimenes, ha denunciat que això és "autèntic nyap". A més, ha recordat que a les rodalies d'Astúries s'invertiran 1.000 milions, i per aquesta raó reclama explicacions al ministeri sobre els nous terminis de fabricació dels combois, així doncs, ha demanat que s'agilitzin. Barbón ha advertit a l'administració que aniran "de bracet" amb Cantàbria per fer front aquest escàndol, i ha proposat una reunió conjunta de les dues comunitats amb el ministeri que lidera Raquel Sánchez. 

Cessaments immediats 

L'escàndol amb els 31 nous trens de Renfe va sortir a la llum aquest divendres quan el govern de Pedro Sánchez va reconèixer que els combois no passen pels túnels, perquè ningú no va calcular que són massa grans. Alguns dels túnels d'aquesta via van ser construïts al segle XIX. El secretari general d'Infraestructures del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Xavier Flores, va reconèixer aleshores que s'havia produït "un problema" en la dimensió dels trens compromesos, i va assegurar que Renfe ja treballa amb el fabricant per disposar "com més aviat millor" de nous trens, que seran "moderns", "milloraran la vida dels ciutadans" i comptaran "amb les màximes prestacions". Aquest "error de càlculs" perjudicarà Astúries i Cantàbria perquè implica que ara la renovació s'allargarà 2 o 3 anys. 

No va ser fins dissabte que la ministra de Transports, Raquel Sánchez, es va manifestar sobre aquesta situació surrealista i ho va fer anunciant que es produirien "cessaments imminents" a Renfe i Adif. Sánchez, en un intent de calmar als afectats, va assegurar que el nou model estarà dissenyat a l'estiu, per començar a fabricar-lo immediatament. A més, la ministra va detallar que es constituirà un grup de treball, al qual convidarà a participar en els governs de les dues comunitats, per fer seguiment de tot el procés i ha encarregat ja una auditoria interna a Renfe i Adif per "poder determinar amb més detall quan es va produir aquest error".

Buscar responsables

El president de Cantàbria, Miguel Ángel Revilla, va ser el primer polític implicat que es va manifestar, i va exigir a Raquel Sánchez unes respostes "clares, concises i contundents" que expliquin el "majúscul nyap" que, al seu judici, suposa el retard en el lliurament dels trens de rodalia que anaven a arribar a Cantàbria i Astúries. Aquest diumenge, i després de les declaracions de la ministra, Revilla ha explicat a Catalunya Ràdio com va ser la seva reacció en rebre la notícia. "Quan ho vaig saber em vaig preguntar si era el dia de Sants Innocents, un es queda perplex, sembla una pel·lícula de Berlanga", ha ironitzat el president càntabre. En un to més seriós ha denunciat que quan l'empresa fa la licitació s'adona que no coincideix l'ample dels vagons amb el dels túnels, i això "s'ho tenen callat durant dos anys i pico".

"De qui és culpa? Perquè la ministra encara no ho té clar... Jo li he dit que aquí algú ha de pagar les conseqüències. I necessitem els trens ja perquè aquest és un dels drames d'aquesta regió, els trens que depenen del govern d'Espanya, els trens nostres són de l'època de Kansas-Oregon", ha explicat Revilla, que ha reiterat "explicacions i solucions" al Ministeri de Transports.