La negociació dels pressupostos ha tornat a posar al centre del debat les obres de la B-40, una connexió que un cop acabada ha de servir com a eix de connexió entre el Vallès Occidental i el Baix Llobregat. Després del debat que s'ha obert arran de la negociació, des de l'associació femVallès, que agrupa a sis entitats empresarials del Vallès Occidental i el Vallès Oriental, afirmen que "és positiu" que es torni a parlar de la finalització d'aquest projecte, que ha de servir per "dinamitzar i impulsar el creixement social i econòmic de la zona", tot i que puntualitzen que el seu nom és Ronda Vallès, en comptes deB-40. Respecte a la finalització d'aquesta infraestructura, queda per acabar el tram que connecta Terrassa amb Abrera, un tram que serviria com a "eix de connexió important entre el Vallès Occidental i el Baix Llobregat".

L'associació femVallès és una agrupació d'entitats econòmiques del Vallès, Oriental i Occidental. Des de l'associació treballen "amb l’objectiu de potenciar l’economia i superar la condició de perifèria metropolitana en què el Vallès ha estat permanentment situat des de l’administració". femVallès agrupa a sis entitats empresarials, quatre col·legis professionals, quatre empreses, dues entitats socials, un sindicat, una cooperativa, un consorci, i una universitat. En total, vint entitats unides que inclouen, per exemple, la CECOT o Sant Cugat Empresarial, entre altres.

Tot i que des de l'associació valoren positivament que es plantegi de nou la finalització del projecte de la B-40, que fa més de dues dècades que està en marxa, també afirmen que hi ha altres projectes de noves carreteres que poden ser igual o més importants i que són iniciatives que depenen de la Generalitat i no del govern central. Concretament, expliquen tres propostes que afecten diferents parts del territori del Vallès Occidental i Oriental. Una connexió entre Sabadell i Granollers, una nova carretera que millori l'enllaç entre Terrassa i Sabadell i una millora del transport públic interurbà del Valllès.

Nova connexió entre Sabadell i Granollers que connecti "polígons i nuclis urbans"

Des de femVallès expliquen que una de les principals propostes que ajudaria a dinamitzar el Vallès i a millorar la mobilitat seria una nova carretera catalana (C35) que anés des de Sabadell fins a Granollers. "Una nova via que connecti nuclis urbans i polígons industrials", afirmen en una nota de premsa. "Aquesta proposta ja s'ha presentat a les administracions i consisteix en una carretera que transcorri per la part central de la plana, al llarg de la carretera 155 de Sabadell a Granollers", detallen. Segons expliquen des de l'associació, aquesta nova via seguiria el recorregut de l'actual carretera 155, i passaria per poblacions i nuclis industrials com Polinyà, Palau-Sòlita i Plegamans o la Miranda del Vallès.

Nou enllaç entre les dues capitals del Vallès Occidental: Terrassa i Sabadell

Per altra banda, l'associació considera que ha arribat l’hora que dues ciutats com Terrassa i Sabadell, que entre totes dues apleguen més de 430 mil habitants, comptin amb un nou enllaç urbà que no sigui només l'N-150, i demanda que comptin amb "noves façanes d’activitat econòmica i de parcs rurals preservats". “A la nova connexió entre ambdues capitals només li cal un estudi informatiu rigorós, que femVallès ajudarà a fer”, afirma el president de l’associació, Antoni Abad. "La Ronda Oest de Sabadell ha de connectar amb la B124 vers Castellar i hauria de contenir, a poder ser en el mateix pont, l’accés ferroviari per a l’allargament dels FGC", afirmen des de l'associació, que considera aquesta nova connexió com un projecte "imprescindible" per a les dues capitals del Vallès Occidental.

Millora del transport públic entre nuclis urbans del Vallès

Des de femVallès expliquen que han format part activa en la redacció del Pla específic de Mobilitat del Vallès (2017-2021), on, segons expliquen "s’ha fet èmfasi en termes de mobilitat col·lectiva amb propostes concretes com una xarxa de bus ràpid entre poblacions o de millora de les interconnexions ferroviàries per afavorir una mobilitat més sostenible per a les persones que viuen i treballen al territori". “Cal recordar que a l’AP7, freqüentment col·lapsada, un 70% de l’ús el fem els mateixos vallesans, potser ara sí que és l’hora de començar a planificar un nou enllaç en transport col·lectiu de Terrassa a la UAB, possiblement tramviaire, amb pas per Sabadell i direcció Cerdanyola, per posar un exemple de les propostes que fem des de l’associació”, afirmen.

Pimec demana adaptar el projecte de la B-40 "a la nova realitat"

La patronal Pimec demana "adaptar a la nova realitat" el projecte de la B-40 per poder arribar a un acord per tirar endavant els pressupostos. Així ho ha indicat el secretari general de Pimec, Josep Ginesta, en una entrevista a Ràdio Estel, on ha remarcat que si no s'aproven els comptes del 2023 s'evidenciarà el "fracàs de la política". Per evitar-ho, Ginesta ha apostat per incorporar "elements que facin més adaptable a la sostenibilitat" el tram de la B-40 entre Sabadell i Terrassa, un dels esculls en la negociació dels comptes entre el PSC i el Govern. "Les dificultats per tirar endavant el projecte no poden aturar el país", ha dit el secretari general. Ginesta ha apostat perquè aquest tram sigui una autovia, amb dos carrils per sentit.