L'Aragó anirà finalment a eleccions el pròxim 8 de febrer del 2026. La trobada entre el president aragonès, Jorge Azcón (PP), i el líder de Vox a l'Aragó, Alejandro Nolasco, no ha donat fruits. Després de més d'una hora reunits, no hi ha hagut acord per aprovar els pressupostos de la comunitat, per la qual cosa hi haurà avançament electoral. L'Aragó es converteix així en la quarta comunitat governada pel PP que convoca eleccions en els mesos vinents, tres d'elles pel bloqueig de Vox als comptes

Així les coses, el 2026 arribarà carregat d'eleccions autonòmiques: les més properes, el 21 de desembre, a Extremadura, després de la ruptura de Vox amb el govern de María Guardiola. Després, al febrer, els comicis aragonesos. Més endavant, a Castella i Lleó, al març. I finalment, a Andalusia, que se celebraran al juny. Tan sols la comunitat andalusa va a les urnes en un context de normalitat i sense avançament electoral, ja que Juanma Moreno Bonilla té majoria absoluta i les eleccions se celebren quan toca després de quatre anys de legislatura. En els altres tres casos, els comicis s'han anticipat perquè PP i Vox no han acordat uns pressupostos.

En el cas de l'Aragó no hi ha hagut entesa com sí que hi va haver al País Valencià, on PP i Vox van pactar la investidura de Juanfran Pérez Llorca després de la sortida de Mazón. Així, el PP de Jorge Azcón no ha comprat tot el programa dels de Santiago Abascal. S'ha negat, per exemple, a rebutjar el pacte verd europeu, a rebutjar acollir menors migrants no acompanyats o eliminar les subvencions a ONG que treballin amb migrants. El partit d'extrema dreta també havia proposat netejar els rius i rebaixes fiscals. Tanmateix, els populars tampoc no han acceptat el suport del PSOE, al·legant que no confien en ells. La líder dels socialistes aragonesos, la ministra Pilar Alegría, va allargar la mà a Azcón tot rebutjant un avançament electoral, que va titllar de "capritx" o "interès personal" del popular.

Vox denuncia que Azcón "vol eleccions" i no té intenció de pactar

També ho pensa així el líder de Vox a l'Aragó, Alejandro Nolasco, qui ha asseverat aquest divendres després de la reunió que Azcón "vol eleccions" i no té cap mena d'intenció de negociar, per la qual cosa la manca de pressupostos ha estat "l'excusa que s'ha buscat". Nolasco ha afirmat que al president aragonès no li va agradar el resultat del 2023 per dependre de Vox i actua "com si tingués majoria absoluta". També ha acusat Azcón de "manipular el calendari, paralitzar el funcionament de l'Aragó i gastar-se quatre milions d'euros en les eleccions". Un "paperot" per estratègia política, ha sentenciat el líder de Vox. Nolasco també ha acusat Azcón de ser "un calc" del "socialisme" de María Guardiola a Extremadura i l'ha instat a semblar-se més a Pérez Llorca.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!