A les portes de la campanya de les eleccions municipals, l'alcaldessa de Barcelona i candidata a la reelecció per BComú, Ada Colau, presumeix en les seves crides als votants de no tenir al seu costat "els grans mitjans de comunicació".

Però el cert és que durant el seu mandat, Colau ha destinat molts milions d'euros en despesa publicitària als mitjans: en concret, un total de 43.700.032, 26 euros, entre el 2015 i el 2018, segons dades de la pròpia administració municipal, i dins d'un paquet global destinat a campanyes que arriba a 54.659.168,44 euros.

El 2015, en iniciar el mandat, la despesa de l'Ajuntament en mitjans va superar els 14,6 milions d'euros. L'any següent, el 2016, aquesta quantitat es va veure retallada fins als 9,5 milions d'euros, però la despesa s'ha mantingut pràcticament estable des de llavors: 9,8 milions el 2017 i 9,6 el 2018.

Per àmbits, el gruix de la despesa es va destinar a Internet (3.825.225,40 euros); premsa diària (2.773.873,71 euros); revistes (1.049.119,30 euros); emissores de ràdio (1.032.754,13 euros); exterior -tanques, etc- (546.499,62 euros); televisió (252.144,94 euros); revistes de proximitat (150.648,42 euros) i cinema (19.081,70 euros) 

I dins d'aquestes quantitats, el repartiment de la despesa no ha estat gens equitatiu si s'analitzen les dades per empreses de comunicació. Segons les xifres corresponents al 2018 (informe de transparència de l'Ajuntament) el Grupo Godó i el Grupo Zeta han estat els grans beneficiaris de la despesa de Colau en mitjans, fins al punt que, conjuntament, han monopolitzat el 51,76% del total de 9.649.347,22 euros del pressupost públic destinat a aquest capítol. Un percentatge que diu molt dels favors mediàtics que persegueix l'alcaldessa.

El 2018, els mitjans del Grupo Godó van rebre 2.836.632,80 euros del govern Colau, un 29,39% de la despesa total. O, dit d'una altra manera, Colau va destinar als mitjans del Grupo Godó gairebé 3 de cada 10 euros de despesa publicitària.

Quant al Grupo Zeta, la despesa de Colau en campanyes va ser de 2.159.095,42 euros el 2018, un 22,37%, set punts per sota del Grup Godó. 4. 653.619,00 euros més, el 48,23% restant del total, van ser repartits entre altres empreses de comunicació. 

També els portals web El Periodico.cat, del Grup Zeta, amb 922.294,31 euros i La Vanguardia.com, del Grup Godó, amb 813.642,93 són els més beneficiats per les campanyes del govern de Colau en l'àmbit d'Internet. Segueixen, a molta distància, les inversions a les grans xarxes socials: Facebook (193.656,77 euros) i Twitter (144.951,03 euros).

Mundo Deportivo.com -diari esportiu del Grup Godó- també rep 51.618,86 euros i el seu competidor clàssic, Sport.es, del Grupo Zeta, 46.939,61 euros. Zeta i Godó totalitzen a internet, respectivament, el 25,33% i el 22,64% del total de la despesa municipal.

El diari insígnia del Grupo Godó, La Vanguardia, és el mitjà que més ajuts rep de l'Ajuntament en l'àmbit de premsa diària i, de fet, de totes les categories, amb 1.139.118,25 euros. Es tracta d'un 11,80% del total de despesa municipal en tots els mitjans i un 41,06% del total de la inversió en premsa de paper. El segueix El Periódico, el diari del Grupo Zeta, amb 1.072.492,81 euros. És el segon mitjà que rep més ajuts en tot el conjunt (11,11%) i en l'àmbit de la premsa diària (38,66%). A aquests dos mitjans cal afegir els 117.368,69 euros que rep Sport, el diari esportiu del Grupo Zeta i els 102.386,51 euros  d'El Mundo Deportivo, diari esportiu del Grup Godó. 

Entre la resta de diaris als quals l'Ajuntament hi va destinar despesa publicitària hi ha l'Ara, que va rebre 90.487,26 euros; El País, 42.057,34; El Punt Avui, 16.896; Expansión, 6.856,13; ABC, 6.590, 72; La Razón, 5.072,17 o El Mundo, amb 3.743,44. 

RAC1, l'emissora del Grup Godó, va ser la que va rebre més despesa publicitària de l'Ajuntament: 407.421,62 euros, que representen un 39,45% del total d'1.032.754,13 euros destinats a emissores de ràdio. La segona emissora que més diners ha rebut és la cadena Ser, amb 201.009,71 euros, i, la tercera, l'emissora pública Catalunya Ràdio amb 195.452,30 euros. Una altra emissora de Godó, RAC 105 també ha rebut 25.005,28 euros.

Quant a la despesa en televisió, l'emissora pública més beneficiada per les inversions publicitàries de Colau en mitjans va ser TV3, amb 182.985,90 euros; i, al sector privat, de nou un mitjà del Grupo Godó: l'emissora 8TV, amb 38.349,85 euros. El segon canal públic on més ha invertit l'Ajuntament és la municipal Betevé, amb 10.055,28 euros.