El projecte i les inversions estan suspesos, però la manifestació contra l'ampliació de l'aeroport del Prat a Barcelona segueix en peu. Cap a les 12 del migdia, més de 300 entitats, partits polítics inclosos, es manifestaran al carrer Tarragona de Barcelona, entre les places d'Espanya i dels Països Catalans, per exigir que la inversió de 1.700 milions d'euros en infraestructures aeroportuàries a Catalunya acabi a la paperera definitivament. 

En un inici, abans que el govern espanyol decidís unilateralment suspendre la inversió al·legant "falta de consens", la marxa era per protestar contra la decisió dels governs català i espanyol per ampliar la infraestructura aeroportuària catalana, amb l'objectiu d'aturar l'aprovació del pla al Consell de Ministres el pròxim 30 de setembre i per "denunciar l'opacitat i arbitrarietat" amb les quals els governs "s'estan pronunciant sobre la inversió dels 1.700 milions" que implica l'ampliació de l'aeroport. 

A part de les reclamacions generals, els organitzadors de la manifestació han dividit el recorregut en tres trams, un dedicat a la justícia climàtica, un segon dedicat a les vides dignes i l'últim enfocat a la defensa del territori.

Demandes als governs

Tot i que l'ampliació del Prat no es materialitzarà de moment, les entitats convocants seguiran reclamant cinc coses molt clares als governs. En primer lloc, la "paralització indefinida" de l'ampliació de qualsevol infraestructura aeroportuària i de tots els plans de creixement de l’aviació, ja que es tracta "d'un model que afavoreix grans capitals a costa de la població i del planeta", que, de moment, tècnicament no s'ha produït.

En segon lloc, els organitzadors reclamen el redimensionament d'Aena, incloent-hi el tancament d’aeroports que ja eren deficitaris abans de la pandèmia i, com a conseqüència, l’eliminació dels vols en trajectes curts que tinguin alternativa ferroviària. La tercera demanda mira al passat, concretament a les compensacions pendents de les anteriors ampliacions de l’aeroport de Barcelona i el port en resposta a l’expedient d’infracció obert per la Comissió Europea.

Les dues últimes demandes reclamen impulsar diferents polítiques, concretament sobre la sobirania alimentària i inversions al Parc Agrari del Baix Llobregat i impulsar polítiques per protegir el dret a l’habitatge, a la salut, a la mobilitat justa i sostenible, i a un treball digne dels catalans, alhora que reclamen enfortir el teixit productiu i econòmic intern amb l’objectiu de satisfer les necessitats bàsiques del conjunt de la població.

Quins partits estaran presents a la manifestació?

S'espera la presència, de manera oficial, de tres partits polítics, Esquerra Republicana, la CUP i els comuns, i els dos sindicats majoritaris, CCOO i UGT. Els dos últims s’han posicionat en bloc contra l'ampliació des d'un principi de manera frontal. Esquerra, tot i liderar el Govern, sempre va deixar clar que l'ampliació del Prat anava inevitablement lligada a preservar l'estany de la Ricarda i el delta del Llobregat. Per això, ERC se situarà al tercer bloc de la manifestació, el que exigirà defensar el territori.

De fet, la delegació d'ERC estarà liderada per la portaveu al Parlament i exconsellera, Meritxell Serret, i el vicesecretari general del partit i també exconseller, Raül Romeva. A més també hi aniran els diputats Pau Morales i Jordi Albert, ara bé ERC no enviarà cap membre del Govern a la manifestació.

Cal recordar també que el que va donar l'excusa al govern espanyol per dinamitar l'acord sense avís previ al Govern van ser dos tuits del president Pere Aragonès en què exigia a Aena que rectifiqués el seu pla per ampliar l'aeroport del Prat per evitar malmetre l'espai protegit de la Ricarda.

Tot plegat va venir després que sortís a la llum el Document d'Ordenació i Regulació Aeroportuària (DORA) 2022-2026 d'Aena, que especifica que "l'ampliació del camp de vols, i concretament de la pista 07R/25L (la tercera pista del Prat) i els seus rodaments associats cap a l'est, mantenint el llindar per a aterratges en la ubicació actual, afectaria zones de la Xarxa Natura 2000".

"Exigim explicacions i la rectificació d’un DORA que malmet la zona protegida de la Ricarda. Cada pas que es faci ha d'incloure el compromís de consens. Preservar els espais naturals no és una opció, és una obligació no negociable", va sentenciar Aragonès.

Comuns i CUP, radicalment en contra

La posició d'ERC, favorable a l'ampliació, però amb molts condicionants, sobretot pel que fa a defensa del territori, és bastant diferent de la de la CUP o els comuns, que simplement estan en contra, rotundament, de l'ampliació de l'aeroport. De fet, la CUP ha mostrat sempre el seu rebuig a l'acord entre l'Estat i la Generalitat per a l'ampliació de la pista de l'aeroport del Prat del passat dos d'agost assegurant que "és un atemptat ecològic i climàtic".

De fet, els cupaires consideren "incompatible" les inversions que s'haurien de fer a l'aeroport amb la reducció d'emissions, a més que "no respecta el territori".

Per la part dels comuns, la seva líder i alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, no anirà a la manifestació després de fer campanya molt activament contra l'ampliació, fins i tot va anar a visitar la Ricarda amb la ministra de Treball Yolanda Díaz quan aquesta va visitar Barcelona. 

A més, la campanya contra l'aeroport de l'alcaldessa no s'atura aquí, ja que va afirmar que l'ampliació del Prat no és més que un "aeroport d'unicorns" en un article publicat a El País. Al seu escrit, Colau critica que l'acord es tanqués "en secret, en ple mes d'agost i d'esquena a la ciutadania" i que, de moment, "les úniques certeses" de l'acord són "que implica destruir la zona protegida de la Ricarda, augmentar vols i sumar 20 milions de passatgers, cosa que eleva les emissions".

Alhora, l'alcaldessa assegura, també en el mateix text, que l'ampliació no interessa "a la majoria de la ciutadania de Catalunya" i recorda que l'ajuntament té el compromís de reduir les emissions "en un 50% les emissions per a l'any 2030" i que, segons l'Agència de Salut Pública de Barcelona, es xifra "en 1.000 morts anuals les que es produeixen per la contaminació".