La cadena de supermercats Mercadona modifica el seu model de treball amb proveïdors, que va inaugurar fa vint anys. L'empresa presidida per Juan Roig va crear el 1998 la figura que particularment va anomenar interproveïdor: una empresa que treballa amb un contracte de llarg termini, elabora una categoria ―o part― de productes i, en el cas de trencar-se la relació, es donen tres anys per al desenganxament per ambdues parts.

Segons informa Expansión, aquesta unió estreta, amb política de llibres oberts, segons la cadena, implicava en molts casos el treball en exclusivitat per a Mercadona i una vinculació tan forta que de vegades deixava el proveïdor amb poc marge per a la seva pròpia iniciativa empresarial, tot i que és cert que tenia la seguretat de tenir venuda la seva mercaderia. Són 120 companyies que estan molt vinculades a Mercadona, algunes de les quals s'han creat exclusivament per donar-li servei.

Pèrdua d'oportunitats

L'empresa va reconèixer més tard que el model tenia els seus defectes, i fa tres anys va començar a fer excepcions, que van acabar generant un segon model: el proveïdor especialista, que es contractava per a un producte concret, o diversos, que desenvolupaven per a la cadena. Aquest va ser el cas de Heineken, que va entrar llavors com a proveïdor per a la cervesa sense alcohol específica de Mercadona. Els especialistes han arribat a ser gairebé 1.300 en aquest temps.

Diverses empreses conegudes van deixar de subministrar a Mercadona quan va endurir les condicions per a ser interproveïdor, amb casos com Dulcesol o García Carrión, entre els més sonats. Aquests es van incorporar després com a especialistes amb productes concrets. Mercadona reconeix que, amb la sortida d'aquestes companyies dels seus lineals, havien "perdut oportunitats".