"Nosaltres estem per la liberalització de tots els peatges de les autopistes que han acabat i acabat, i lògicament com en la seva concepció inicial, han de revertir al públic". Són paraules pronunciades fa menys de dos mesos per l'avui ministre socialista de Foment José Luis Ábalos. Unes declaracions que els seus companys de partit i presidents de governs autonòmics Ximo Puig (València), Javier Lambdan (Aragó), Susana Díaz (Andalusia) i col·lectius socials li recordaran com un mantra durant els propers mesos davant de l'horitzó de les eleccions autonòmiques de 2019. Puig ja ho ha fet en una carta, subscrita per tots els grups parlamentaris de Les Corts Valencianes, en la qual es detallen les peticions de l'agenda valenciana.

 

La concessió de la AP-7 entre Tarragona i Alacant que gestionen Aumar-Abertis venç el 31 de desembre de 2019. També en aquesta mateixa data i concessionàries, l'AP-4 entre Sevilla i Cadis. I el de l'AP-2 entre Saragossa-Mediterrània i els trams de la AP-7 Tarragona-La Jonquera i Montmeló-El Papiol expiren el 31 d'agost de 2021 i estan gestionades per Acesa-Abertis.

En total, uns mil quilòmetres sobre els quals Ábalos haurà de prendre una decisió. Però la primera, que a més pot marcar el rumb per a totes les altres, és la que afecta l'AP-1 entre Burgos i Armiñón (Àlaba), de 84 quilòmetres, i que venç el 30 de novembre d'aquest any.