Lo dimecres 14 de març al vespre tinc un concert a València i ja m’hi quedo a dormir. Hi aniré en tren i haurà de ser un Talgo, perquè a l’Euromed, si és per a viatjar cap al sud, no m’hi dixen pujar. La gent de l’Ebre només podem usar-lo si és per a anar a Tarragona o a Barcelona. Tat que vos hau quedat de pasta de moniato? Pos imagineu-vos natros, que fa un any i mig que patim esta situació. Intento explicar-vos-la fent una mica d’història.

Lo juny de 1997 es posava en funcionament per primera vegada el tren Euromed, que unix Alacant i Barcelona pel corredor del Mediterrani (un nom, este, lo de corredor, que s’ha demostrat poc encertat, perquè córrer, el que es diu córrer, els trens no corren gaire ràpid, que diguéssem, sobretot si els bateges com a alta velocitat). Durant tot este temps l’Euromed ha passat de llarg de les Terres de l’Ebre. Quasi vint anys veent-los passar fiu-fiu ara cap amunt, ara cap avall. Guiroppaaa! Així, entre parada i parada hi ha uns 100 km (Alacant-València-Castelló i Tarragona-Barcelona) excepte quan arriba al bell mig dels Països Catalans, on fa un salt, alehop!, perquè siguen 200 km entre Castelló i Tarragona. Molt guapet, tot.

Total, que després de moltes reivindicacions i lluita social (vint anys!, que està prompte dit), inclòs també algun tall de via —ep!, que no és que no tinguéssem res més a fer un diumenge al matí que seure al mig de la via, eh?, que també tenim vida, natros, però és que si no vas a males a vegades no et fan cas—, després d’això, dic, Renfe i la Generalitat van arribar per fi a un acord a finals del 2016: dels setze Euromeds diaris que ara passen per l’Ebre, a dia d’avui se n’aturen vuit: quatre de pujada i quatre de baixada. La resta seguixen passant de llarg, però, no fos cas que als del sud se mos tractés com a ciutadans de primera i mos agafés un empatx de normalitat. Però, ah!, xiquets, la cosa té trampa. Lo conveni entre Renfe i el Departament de Territori i Sostenibilitat afecta només territori català: amb l’Euromed podem viatjar cap al nord, però no cap al sud. Tal com ho sentiu (o ho llegiu, vaja). I tot això que vos conto ja passava abans del 155, eh?

Les excuses (que no arguments) que mos donen són variadetes. Una és que l’aturada de l’Euromed a l’Ebre és temporal i que tornarà a passar de llarg quan acaben les obres de la variant de Vandellòs-Tarragona (únic tram de via única encara al corredor que no corre). Per tant, deuen dir, no cal matar-mos-hi si d’aquí a uns mesos tot serà com fa vint anys. Anem a recules, com los crancs, i lluitarem per mantindre este servei que tant ha costat que arribés (més diumenges al matí empantanegats, com si no tinguéssem prou faena). També diuen que és que L’Aldea-Amposta-Tortosa no som capital de província. Esclar, no com Tardienta, Calatayud, Puente Genil o Antequera, on s’hi atura l’AVE. A part, que donar excuses polítiques a qüestions tècniques és una mica lamentable. I els criteris d’equidistància en quilòmetres que dèiem adés? I les desenes de milers d’usuaris a qui donen servei a Terres de l’Ebre?

Després diuen que les Terres de l’Ebre som lo territori català que té un índex més baix d’ús de transport públic. Dona, tu diràs! L’ús de transport públic va lligat a l’oferta! Com t’ha de sortir una estadística estupenda si hi ha trens que passen de llarg o no els puc usar per anar a totes les destinacions que oferixen, com ara València? No es demana cap nova aturada ni cap tracte tarifari especial, sinó simplement que pagant el preu comercial que corresponga i s’estipule se'ns permeta pujar a un tren que ja a dia d'avui s'atura a la nostra estació central, per així continuar el viatge cap al sud i a la inversa, perquè tampoc els usuaris de València o Castelló poden comprar bitllets per vindre cap a l'Ebre amb Euromed; sí, en canvi, cap a Tarragona i Barcelona, passant de llarg de les Terres de l'Ebre a efectes reals, tot i fer-hi parada físicament. I algú fent lo viu pot dir: Compra el bitllet per internet de Tarragona a València i puja al tren a l’Ebre. 'Pos' tampoc! En primer lloc, per què he de pagar jo més que pel trajecte que faré? I en segon lloc, los revisors estan avisats i quan l’Euromed para a l’estació de l’Aldea-Amposta-Tortosa es posen a la porta del comboi i no dixen pujar cap usuari. D’aquell mateix tren en baixa gent que ve de Barcelona, però no hi pot pujar ningú per continuar cap al sud.

En resum, que jo dimecres he de ser a València a les 18 h per al concert que hi tinc a les 20 h a l’Octubre Centre de Cultura Contemporània, en l’acte de lliurament de la Lletra Lila, organitzat per l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana (AELC). Podria agafar un Euromed que para a l’Ebre a les 16.05 h i que arriba a València a les 17.40 h, seria ideal, però com que no m’hi dixaran pujar, em toca agafar un Talgo (que en estos sí que hi podem pujar per anar al sud) a les 12.47 h per arribar a València a les 14.38 h. Sí, tinc un Talgo més tard, però llavors no podria dinar. Total, que em fan perdre tres hores de la meua vida. Són lladres del meu temps, i si després de tota esta explicació encara no ho enteneu, tranquils, si vos servix de consol, natros tampoc.