Si ets jove i busques Déu a les xarxes, segueix algun famós com Lady Gaga o Messi i el trobaràs. Déu a la xarxa avui es fa present a través de posts i piulades de famosos. Les organitzacions, institucions o persones que representen les religions atreuen alguns joves interessats en la religió, però la manera com la majoria s’alimenten digitalment de contingut espiritual està molt vehiculada pel que en diuen els seus admirats influencers. Els joves que creuen es deixen portar pels pensaments i les idees dels seus ídols i els seus punts de referència, i aquests són els famosos que han substituït l’antic mestratge de professors, capellans o membres autoritzats de les famílies o comunitats. Això no és una meva intuïció, sinó el fruit d’un estudi que ha analitzat més de 500 milions de perfils de joves a les xarxes.

L’informe global ha estat promogut pel portal Aleteia, fet per investigadors de l’Observatori Blanquerna de Comunicació, Religió i Cultura i del grup de recerca STReaM i presentat al sínode de bisbes que té lloc aquest octubre a Roma. Demà en parlaré a la Pontifícia Universitat Gregoriana de Roma en un acte en què s’exposaran dades que mostren en què creuen els joves. Perquè els joves creuen i busquen i no estan de tornada, com tants adults amargats i setciències es pensen. Busquen i troben, però potser no en els llocs on intuïm que cerquen.

Els joves actius a les xarxes tenen interessos sobretot en entreteniment (televisió, videojocs, música i esports) i en béns de consum (marques). L’estudi ha analitzat mundialment dades estadístiques de 540 milions d’usuaris de 18 a 25 anys registrats a Facebook i Instagram. Són joves de l’anomenada Generació Z. Les dades constaten que el 4% dels joves comparteix continguts relacionats amb el catolicisme. El perfil d’aquests joves és d’alt nivell acadèmic i amb preocupació per assumptes socials. El papa Francesc surt com a influencer número 1 entre els joves que demostren interessos en temes catòlics. Les dades no han sofert cap alteració ni filtre ideològic (s’han agafat les informacions que els joves mateixos posen als seus perfils de les xarxes socials).

Les anomenades celebrities com Kim Kardashian, el futbolista Neymar o el cantant Justin Bieber són gurus espirituals per als joves, més que no líders religiosos. A través dels seus missatges i fotos, aquests famosos influencien milions de joves de tot el món, i en el cas religiós tenen un impacte emocional molt alt. Una foto de Lady Gaga a missa pot arribar a tenir un impacte molt més fort que la d’un predicador, un bisbe, un imam o qualsevol persona que representi una religió. Josep Lluís Micó ha liderat l’estudi i constata que malgrat que l’Església ha demostrat que és la institució “més competent” per mobilitzar grans comunitats offline, quan es tracta de l’entorn digital té més dificultats.

En canvi, “els anomenats influencers espirituals, aquests famosos que amb algun comentari mostren que són creients o que els interessa la religió, potser no tenen interpretacions gaire ortodoxes, però són capaços de projectar molt bé aquesta dimensió transcendent”. Tant el papa Francesc com el Dalai Lama són líders d’opinió, també per als joves, que prefereixen la espontaneïtat i penalitzen la impostació i el que en diuen “postureig”, fer veure una cosa que en realitat no és. L’exigència dels joves per l’autenticitat i el fet que triïn a famosos i no els legals representants de les religions són un repte que obligarà les tradicions religioses a purificar llenguatge, estils, contingut i proposta. A canviar per no extingir-se. Canviar, ells, a qui tant costa.

Míriam Díez
Opinió 'Bonjour tristesse' Míriam Díez