Quan el passat 1 d'octubre vam posar en marxa el Club El Nacional vam explicar que ho fèiem amb un triple objectiu: aprofundir en la relació amb els nostres lectors, reforçar el seu nivell de pertinença i el seu suport al periodisme que practiquem i crear una comunitat de partidaris del diari i de la seva línia editorial. Tot això per tal de mantenir-lo, com fins avui, amb accés totalment gratuït. Amb aquell moviment empresarial perseguíem preservar al màxim la llibertat del diari, intentar portar-lo al lideratge de la premsa a Catalunya i protegir editorialment la nostra particular mirada del país davant de qualsevol amenaça externa o boicot publicitari.

Avui humilment hem de reconèixer que no vam ser capaços de preveure un tsunami com el que estan patint, entre molts altres sectors de la societat, els mitjans de comunicació, afectats de ple per la crisi del coronavirus i l'absència de campanyes publicitàries, una font d'ingressos imprescindible per a la premsa digital. Els ingressos de publicitat durant la segona quinzena del mes de març i la primera d'abril han caigut a plom, amb retrocessos en comparació amb l'any passat del 67% i del 56%, respectivament, i no s'entreveu en l'horitzó que aquesta situació pugui invertir-se a curt termini. En qualsevol cas, el mal que ens està fent la crisi desencadenada per la pandèmia global és enorme encara que mantinguem la confiança que l'últim quadrimestre de l'any s'hagi invertit l'etapa actual i l'horitzó sigui menys negre.

Necessitem ser molts més socis per fer possible el diari que tots ambicionem

La tessitura actual és certament paradoxal, ja que es produeix en un moment d'un auge sense parió en el consum de la premsa digital com a canal de comunicació més utilitzat per seguir tota la informació del coronavirus i l'evolució de la pandèmia. La premsa digital, juntament amb la ràdio, ha cobert l'enorme repte de tenir informada la ciutadania a l'instant de tot allò que anava succeint mentre estava confinada, una situació que encara es produeix en el dia d'avui.

El Nacional ha assolit aquest mes de març el registre d'audiència més alt de la seva curta història, que s'inicia el març de 2016, havent arribat, segons OJD, als 12,7 milions d'usuaris únics i gairebé 83 milions de pàgines vistes. L'anterior pic estava en 9,5 milions d'usuaris únics i va coincidir amb els esdeveniments del mes d'octubre passat a Catalunya, una vegada es va conèixer la sentència del Tribunal Suprem als presos polítics. Estem molt satisfets d'aquesta feina coral del conjunt del diari que fa que, segons OJD, tripliquem en audiència el nostre següent competidor català.

Aquest esforç i els objectius traçats d'assolir el lideratge global a OJD i a ComsCore, tant de diaris natius digitals com d'aquells que provenen de mitjans amb edicions en paper, està en risc per la brusca davallada dels ingressos publicitaris. Una part significativa de la redacció d'El Nacional i els seus col·laboradors ja notaran aquest mes d'abril els efectes, igual que molts altres sectors de la societat. Intentarem continuar creixent, ampliar la influència del diari i que cada vegada més persones el sentin com el seu mitjà de referència per tal de no desaprofitar l'oportunitat única de donar la volta al mapa mediàtic català, que durant dècades ha romàs substancialment inalterable.

Aquest és el nostre compromís i necessitem que cada vegada la família de El Nacional sigui més i més gran i expressi aquesta complicitat donant-se d'alta al Club El Nacional. Necessitem ser molts més socis per fer possible el diari que tots ambicionem al més ràpidament possible. Aquest és l'objectiu i el compromís.