Primer quart del segle XXI. La tècnica ha avançat tant que els éssers humans hem estat capaços de desenvolupar un sistema revolucionari consistent que, quan tu has d'anar a un lloc a fer una gestió, pots demanar una cosa que en diuen Cita Prèvia. Aquest avenç mai vist consisteix en, dins de les diverses possibilitats horàries que t'ofereix qui t'ha de donar un servei o atendre't, tu tens l'oportunitat de triar la que et va millor. És a dir, si has de passar la ITV, anar al dentista, tallar-te el cabell o resoldre un tràmit amb l'administració, mires el calendari que et proposen, busques un forat, cliques el que t'interessa més i el sistema et diu, per exemple: “Vostè té cita el dimecres a les 10.45”. Perfecte.

Per desenvolupar el concepte “Què entenen vostès exactament per ‘cita prèvia’?”, ens centrarem en la sol·licitada per passar la ITV. Podria haver estat qualsevol altra en qualsevol altre indret o organisme públic, però aquesta és molt il·lustrativa i, a més, coincideix que l’he viscut avui mateix.

Si he triat aquest dimecres és, precisament, perquè quan em vaig posar a demanar la cita prèvia, era el primer dia en què els quedaven hores lliures. Si no vaig triar, per exemple, ahir dimarts va ser perquè estava tot ple. I si vaig triar les 10.45 va ser perquè de les hores que ja no estaven demanades o encara quedaven lliures, aquesta era la que m'anava menys malament. Si m’hagués anat millor, per exemple, a les 11.30, hauria triat aquesta hora. Però resulta que no, que vaig triar l'opció de les 10.45 perquè ells me la van proposar perquè era l'hora per atendre'm a mi. I als altres usuaris els van donar les hores pertinents per poder ser atesos a aquella hora. O així és com hauria de ser.

O sigui, que si per passar l’ITV són necessaris en total 15 minuts i a mi m'han ofert cita prèvia a les 10.45, s'entén que la cita anterior a la meva hauria d'haver estat donada a les 10.30 i la posterior a les 11.00. Perquè així tothom pot ser atès tranquil·lament a la seva hora, que és la gràcia i l'avantatge de la cita prèvia. I, sí, ja se sap que la gent no és puntual, que de vegades les coses s'allarguen una miqueta més del previst i tal i qual, però resulta que avui, per passar la primera part de la revisió he fet cua fins a les 11.10. I de la segona n'he sortit a les 12.17. Una hora i dos quarts per una cosa que, en el pitjor dels casos, hauria necessitat 20 minuts. Què ha succeït?

Doncs que a l'hora en què servidor de vostè estava citat hi havia cua. Cua? Però, com pot ser, si a les 10.45 només estava citat jo! Però si a la pàgina on es trien les opcions només era possible que un sol ésser viu bípede triés aquella hora i aquella hora era la meva! ¿Com és possible, doncs, que a les 10.45 davant meu hi hagués una cua d'onze vehicles, inclòs un bus urbà, un camió de la brossa i un de begudes? Aaaah, ja ho entenc... que se'ls han acumulat clients, perquè ja se sap que... Sí, sí, però és que sempre que hi he anat m'he hagut d'esperar perquè sempre hi ha cua. SEMPRE. I no petita. I la revisió la tenen dividida en dues parts perquè sembli que esperes menys, però a la segona hi he entrat a les 12, després de tres quarts esperant.

¿M'estan dient, doncs, que donen més cites que possibilitat temporal tenen d'atendre-les? ¿M'estan dient que si cada revisió dura 15 minuts, ells (i elles) donen una cita prèvia cada 5 minuts —per dir una xifra—, amb la qual cosa és impossible cap altre escenari que no sigui o cua o cua? Coi, doncs no donin cita prèvia horària. La donen per dies i que tothom hi vagi a l'hora que li roti, que total també farà cua. I que allò sigui igualment can pixa, però sense fer veure que el sistema està organitzat i que tu tries l'hora que et va millor perquè el client sempre té raó. Un client que, per cert, paga entre 40 i 50€ per una certificació oficial que et podria fer el mateix mecànic on passes la revisió prèvia a passar la ITV. Però aquesta és una altra qüestió.