Fa molts anys, quan servidor de vostè era jove, la culpa de totes les crisis econòmiques era que pujava el preu del dòlar. Esclar, amb un dolar alt, havíem de pagar més per les importacions, i tot s’encaria, i bla, bla, bla. Però un dia va baixar el preu del dòlar. I, sap què va passar? Que va venir una crisi. Per culpa del baix preu del dòlar. Esclar, amb un dòlar tan baix les exportacions es ressentien, les empreses ingressaven menys i bla, bla, bla. Total, que la culpa sempre era del dòlar. Pugés o baixés. Fins que un bon dia va arribar l'euro i va acabar-se per sempre més la cançoneta del preu del dòlar. Però van continuar havent-'hi crisis. I encara pitjors.

Doncs amb els peatges m'està passant una cosa semblant. Recordo com si fos ara aquelles concentracions a diversos peatges nostrats reclamant-ne la IM-ME-DI-A-TA eliminació. Era la campanya del “No vull pagar” que venia acompanyada del no menys famós concepte anomenat: “Espanya està plena d'autovies que les han fet al mig del no res, que són com les nostres autopistes però totalment gratuïtes”. Era quan els peatges eren el papu. A part d'un robatori a mà armada, significaven una injustícia i una discriminació.  

I el més desesperant és que sempre teníem a tocar la data en què el peatge havia de desaparèixer, però quan arribava... s'allargava 10 anys més la concessió perquè l'empresa adjudicatària es comprometia a construir un carril més i a canvi reclamava mantenir l'explotació. I així ha passat la nostra vida, veient com s'anaven renovant les concessions dels peatges. Fins aquest dimecres! Perquè a partir d'aquest dia gloriós serà gratis total anar per l’AP7 des de Tarragona a Alacant. VISCA!! 50 anys després els usuaris d'aquesta via ens estalviarem uns cent milions d'euros anuals. ALEGRIA!

Però esperi, que tinc més bones noticies!!! L'agost del 2021 s'acaba la concessió del tram de l’AP7 entre Tarragona i La Jonquera, de l’AP2 entre El Vendrell i Saragossa, el de la C32 al Maresme i el de la C33 a Montmeló! TOOOOOMA! Què, brindem per aquesta gran noticia? Doncs no. No brindem. Perquè ara resulta que és terrible que desapareguin els peatges.

Sap què passa? Doncs que sense empreses cobrant peatge i per tant ingressant molts milions, qui pagarà ara el manteniment de les autopistes? L'administració no gaire perquè té altres prioritats. Per tant, aquestes fantàstiques vies de comunicació en poc temps acabaran convertides en immensos formatges emmental plens de forats. Però això no és el pitjor. Sense peatges augmentarà el trànsit, i això vol dir més embussos, més contaminació, més risc d'accidents i menys ús del transport públic. I passarà una altra cosa consistent en què els pobles on ara hi ha els peatges deixaran de cobrar els impostos corresponents i això significarà un forat als seus pressupostos que hauran de compensar d'alguna manera. O bé baixant despesa social o bé pujant impostos.

Total, que al final potser caldrà posar en marxa la famosa vinyeta, que ja paguen a diversos països d'Europa i que és una taxa anual d'entre 40 i 110€ que serveix per finançar el manteniment de les infraestructures, o bé caldrà implantar el conegut com a peatge a l'ombra, que ja existeix en el cas de l’Eix Transversal, pel qual tots els catalans paguem 40 euros l'any. Però esclar, si això passa resulta que ara pagarem tots i no només els que fins ara passaven pels peatges. I això no és just, oi?

O sigui, desapareixen els peatges del segle XX i arriben els peatges 2.0 del primer quart del segle XXI, que serveixen per ensenyar-nos que, al contrari del que ens pensàvem, res no és gratis.