Sigui en un vol o en un tren, quan la megafonia diu que els passatgers no s’aixequin del seient fins que l’aparell en qüestió s’hagi aturat, exactament què és el que no s’entén? Quan la megafonia diu que els passatgers aniran sortint per fileres de cinc en cinc, què és el que no s’entén? Després d’unes hores de vol, ve d'uns minuts aixecar-se del seient? Per què hi ha gent que creu que la resta de passatgers són idiotes i ells uns privilegiats que tenen dret a sortir abans que ningú d’aquelles llaunes de conserva? De fet, quin sentit té que la gent s’amuntegui a la porta d’embarcament si l’avió no sortirà fins que pugi l’últim passatger i el seient està reservat? Per què es produeix aquest fenomen que l'únic que fa és generar caos i endarrerir-ho tot? No hi ha remei per a aquesta absurditat?
Doncs es veu que sí que hi ha remei. Però, com el dels implants capil·lars, l’hem d’anar a buscar a Turquia. A partir d'ara, els passatgers —entenc que, de moment, només els Turkish Airlines— que s'aixequin del seient abans que l'avió hagi acabat de circular per la pista o que s'amunteguin al passadís abans que sigui el torn de la seva fila per desembarcar, seran multats, gràcies —en aquest cas, gràcies— a una mesura aprovada per la Direcció General d'Aviació Civil de Turquia, en complicitat amb aquesta companyia. L’objectiu és "disciplinar i augmentar la conscienciació dels passatgers".
De manera que els usuaris que no “respectin la prioritat de desembarcament dels passatgers seran reportats a l'autoritat i se'ls imposarà una multa administrativa”. Això inclou descordar-se el cinturó de seguretat abans d’hora, aixecar-se abans d’hora, obrir els compartiments superiors abans d’hora o amuntegar-se al passadís abans d’hora. La penalització serà de 2.603 lires turques. 67 dòlars. 60 euros. Ignoro —entenc que no— si acumulables.
L’argument és el risc, però bàsicament es tracta d’educació
Segons les autoritats turques, amb aquests comportaments de ramat es posa en risc "la seguretat dels passatgers i de l'equipatge" i no es respecta "la satisfacció i la prioritat de sortida" d'altres passatgers. L’argument és el risc, però bàsicament es tracta d’educació. I llegeixo amb satisfacció que altres aerolínies estan considerant implementar regulacions semblants, entre les quals Emirates i Qatar Airways.
Els experts defensen que els passatgers han d'esperar que les files de davant seu surtin abans d'ocupar el passadís, òbviament amb l'excepció de permetre —i facilitar!— el pas als passatgers que tenen connexions molt justes. A més, si es tracta de posar-se dret i estirar les cames un cop s'apaga el senyal de cinturó de seguretat, no hi ha cap problema a fer-ho al teu seient. Això sí, abaixant una mica el cap, perquè dret-dret, no hi caps. Però aquest és un altre tema.
En fi, el que es demana no és gaire complicat. No cal ni preguntar “qui és l’últim”, com a la fleca o la peixateria. Vostè està a l'última fila? Doncs, vostè és l’últim. I, per aquest ordre, es fa una fila índia, aquella que van inventar amb ordre i jerarquia els indígenes americans. I l’últim que surti, no cal ni que esborri les petjades. No l'empaitarà cap rostre pàl·lid.