La setmana passada, el grup d’empreses que al seu dia van deixar la DO Cava i actualment conformen la marca col·lectiva de la UE Corpinnat, van presentar els resultats corresponents a l’any 2023. Es tracta de dotze cellers que produeixen vi escumós que es caracteritzen per fer un producte de qualitat alta i molt més homogènia que la de la DO cava.

Per a situar el lector en el context, el 2022 la DO Cava va expedir 255 milions d’ampolles, de les quals 216 foren de la categoria més baixa (mínim de 9 mesos de guarda). Li seguien 28 milions d’ampolles d’una guarda mínima de 18 mesos i 4,3 milions de guardes de 30 mesos o més. El mateix any, els cellers de Corpinnat van vendre 2,4 milions d’ampolles. Per tant, això representa una fracció molt petita del que produeix la DO cava. La singularitat és que el 85% de les ampolles de Corpinnat tenien unes criances mínimes de 30 mesos. Fent quatre números sobre aquestes bases, de l’escumós d’alta criança (30 o més mesos) una tercera part era un Corpinnat (per cert, tots els cellers d’aquest grup tenen al mercat com a mínim un escumós de 60 mesos, és a dir, 5 anys).

En la seva singladura, des del 2019, quan va sortir al mercat, Corpinnat no ha deixat d’augmentar de manera moderada però sostinguda la seva facturació agregada (26,4 milions d’euros el 2023), el nombre de treballadors de les 12 empreses (272), així com les hectàrees de viticultors independents amb contractes de venda de raïm. Més enllà de les dades que conté la memòria, i que es poden consultar en obert (www.corpinnat.com), m’ha semblat rellevant destacar i ajudar a difondre els valors sobre els quals descansa el grup d’empreses de Corpinnat. Són fundacionals, formen part de l’ADN i els sintetitzo com segueix.

Corpinnat només treballa amb raïm ecològic certificat. A part del seu valor intrínsec, aquesta característica condiciona el rendiment de raïm que s’obté per hectàrea, més baix del que s’obté en cultius amb tractaments convencionals. El que s’ha obtingut el 2023 (4.770 kg/ha) ha estat extremadament baix per raó de la sequera. El 2024, no serà pas millor, per més que plogués en abundància aquesta primavera que ve.

El que es va proposar i el que està aconseguint aquest grup d’empreses bé podria servir d’inspiració per a altres empreses catalanes del sector del vi

Tot el producte que s’obté amb marca Corpinnat es vinifica a la propietat a partir de collita manual a les finques pròpies (647 hectàrees entre tots) i de compres de raïm a viticultors independents (521 hectàrees) amb els quals es mantenen contractes mínims de tres anys. Per cert, tot el raïm del Corpinnat prové exclusivament del territori que la marca té acotat, fonamentalment l’Alt Penedès i alguns municipis de comarques limítrofes. El raïm i el vi que utilitzen els cellers, per tant, té una delimitació d’origen inequívoca, el grup està arrelat a la terra.

Tan arrelat al territori que, quan un productor ha de comprar raïm als viticultors amb els quals tenen contractes establerts, el raïm s’ha de pagar a un mínim de preu per quilo. El 2023, aquest mínim acordat de partida va ser de 85 cèntims/quilo, per bé que en la pràctica el preu que es va acabar pagant als viticultors va ser de mitjana d‘1,04 €/kg, de l’ordre d’un 50% més que el que va pagar la DO cava per raïm ecològic. També en la línia de l’arrelament, la normativa Corpinnat estableix que l’escumós s’ha d’obtenir en un 90% a partir de varietats històriques (xarel·lo, macabeu, parellada...) i només un 10% pot provenir d’altres varietats com ara trepat, chardonay o pinot noir.

Els cellers Corpinnat només poden elaborar i comercialitzar Corpinnat. No poden produir ni cava, ni prosecco, ni altres escumosos. Pel que fa a les marques comercials, cada empresa té les seves, amb l’obligació de fer constar a l’etiqueta i al tap, la marca Corpinnat. No està permesa la venda de Corpinnat amb marca blanca, tan pròpia de la gran distribució. Els membres de Corpinnat són auditats anualment per controlar el compliment de les normatives de producció que regeixen la marca, i les seves vinyes també.

Finalment, la qualitat té un preu. Per això, ara mateix el Corpinnat més barat que es pot trobar al supermercat és de l’ordre de 13 euros; el preu mitjà estimat el 2023 és de 20 euros l’ampolla. Aquest nivell de preus és substancialment més alt que el de la DO cava. Només a tall d’exemple, d’aquesta DO hom troba al supermercat caves amb gran heterogeneïtat de preus: a la banda alta, un Juvé & Camps té un preu mínim de 14 euros; a la banda baixa s’hi troba un Jaume Serra (de Bodegas Carrión) a partir de 3 euros. I tot és cava...

Corpinnat va néixer amb un cartipàs de condicions molt exigent, que descansa en un compromís molt seriós amb el territori i amb la qualitat. El que es va proposar i el que està aconseguint aquest grup d’empreses bé podria servir d’inspiració per a altres empreses catalanes del sector del vi, al riquíssim sector agroalimentari català i també pel Departament (ara ja d’Agricultura, Ramaderia i Pesca). I per què no en altres àmbits productius? El fenomen Corpinnat és un exemple del valuós que és tenir valors que van en la direcció de la gestió del territori i del producte que més necessita el país. Ah! I tot això pensat, impulsat i executat per privats, sense cap mena d’ajut.