Fa anys i panys, que Yamaha és un dels fabricants europeus més rellevants dins del mercat de les scooters de 50 cc. Models BW's/Booster, Aerox/Nitro i la NEO’s de combustió van regnar a les carreteres els anys 90, esdevenint ràpidament icònics. Va ser en aquesta mateixa dècada, quan Yamaha va començar a investigar i desenvolupar models de scooter elèctrics: l’any 1991, al Saló de l’Automòbil de Tokio, la marca presentava Frog, un scooter pioner amb el qual la companyia va posar la primera pedra del que seria la nova NEO’s

Moto oficial de la Marató de Barcelona fins al 2024, la NEO’s de nova generació serà el primer scooter elèctric de producció en sèrie equivalent a una moto de 50 cc que es posarà a la venda en el mercat europeu. A partir del mes de juny d’enguany, Yamaha posarà a disposició dels seus clients aquest model d’emissions zero, amb el que vol participar d’una transformació urbana de la qual ciutats com Barcelona, en els darrers anys, ja s’estan beneficiant. Necessites més raons per reservar-ne una? A continuació te’n donem cinc motius més.

2022 YAM NEOS PRESS EU WM6 STA 007 03 preview
 
Estètica fresca i universal

La NEO’s original ja tenia un estil simple i atractiu que Yamaha no volia perdre en aquesta posada a punt d’una de les seves marques estrella. La carrosseria té un estil vertical i un voladís davanter i posterior minimalista, que dona a la NEO’s una personalitat pròpia. De formes suaus i arrodonides, la NEO’s és molt còmode i tot en ella traspua facilitat a l’hora de conduir-la. Els fars davanters de doble òptica full LED estan rodejats d’uns anells blancs que donen a la moto l’aspecte discret i contemporani que ja tenien les NEO’s originals.

Milky White (blanc) i Midnight Black (negre) són els dos colors a escollir en la nova NEO’s. En tots dos casos, la tapa de la bateria i dels logotips 3D són en color Aqua, una tonalitat que els usuaris de la Yamaha EV ja coneixen força bé. Aquesta elegància, però, mai va en detriment de la seguretat pels conductors de la NEO’s, ans al contrari: fins i tot les motllures de goma dels seus contorns, que li confereixen una aparença atractiva i estilitzada, també fan el fet com a protectors contra possibles cops i rascades.

Yamaha és un dels fabricants europeus més rellevants dins del mercat de les scooters

Unitat d’alimentació suau i silenciosa

La nova NEO’s disposa d’una unitat d’alimentació integrada Yamaha (YIPU). El motor elèctric, al bell mig del cub de roda compacte de transmissió directe, és un aparell sense escombretes i refrigerat per aire que proporciona un funcionament suau i molt silenciós. Una característica clau d’aquesta YIPU de segona generació és el seu disseny sense engranatges i altament eficient, que redueix i molt les pèrdues de potència de transmissió associades normalment als engranatges i a les corretges de transmissió.  

Un altre dels avantatges significatius del disseny de transmissió directe de la nova NEO’s és que el soroll mecànic gairebé és inexistent. A més, el fet que les peces mòbils siguin les mínimes, fa que la conducció sigui relaxant i plaent. En aparcar, i sense necessitar de treure la bateria en curs, sota el seient hi trobem un compartiment amb prou espai per ficar-hi un casc tipus jet. Fins i tot portant-hi una segona bateria, encara hi quedaria espai per un impermeable o per ficar-hi petits objectes com les claus, la cartera o el telèfon mòbil. 

 
Bateria extraible i intel·ligent

La bateria de la NEO’s té una autonomia d’aproximadament 37 km a càrrega completa. És una bateria de ions de liti de 50,4 V/19,2 AH. La moto en porta una de sèrie, i s’integra al connector i la carcassa per a una segona bateria opcional que podria ampliar l’autonomia fins als 68 km. En adquirir-la, al client se li fa entrega un carregador de bateria portàtil dissenyat per connectar-se a una presa de corrent domèstica, amb un temps de càrrega completa que voreja les vuit hores. La càrrega, però, també es pot fer amb la bateria col·locada dins la moto.

La NEO’s està equipada amb una unitat de control de vehicle (VCU) i una unitat de control del motor (MCU) dissenyades per oferir el màxim rendiment. La VCU i la MCU controla quan i com s’utilitza cada bateria. Quan la bateria s'esgota, la moto limita la potència de sortida automàticament, indicant-ho al panell amb la icona lluminosa d’una tortuga. Si instal·lem una segona bateria, però, el sistema en fa ús, bé sigui quan el vehicle s’aturi en un semàfor, bé sigui automàticament, durant un viatge més llarg i sense aturades.

De formes suaus i arrodonides, la NEO’s és molt còmode i tot en ella traspua facilitat a l’hora de conduir-la

Ràpida, controlable i còmode

La combinació del seu motor, el seu cub de transmissió i la seva bateria de liti, fan que totes les obertures d’accelerador de la NEO’s siguin òptimes, oferint un rendiment instantani i una acceleració continua. Amb una transmissió sense embragament i sense engranatges que ofereix un rendiment suau, la NEO’s és una moto de molt fàcil conducció. El vehicle ens ofereix una posició de conducció natural i ben dreta. L’alçada del seient és de 795 mm, i l'àrea d’estrep de la moto és força espaiosa, pensada perquè usuaris amb diferents característiques físiques puguin fer-ne ús.

L'amortiment del seient, i el triangle que aquest forma juntament amb el manillar i les estriberes, es tradueixen en un disseny ergonòmicament eficient que garanteix una comoditat de conducció òptima i una distància perfecta per deixar reposar les cames, alhora que ens permet arrencar i aturar-nos amb confiança. La NEO’s també compta amb un gran espai per col·locar els peus que afavoreix l’adopció de la postura més còmoda per a cada conductor.

2023 YAM EJE025 EU WM6 DET 001 03 preview
 
Panell LCD compacte i de lectura fàcil

Velocímetre, comptaquilòmetres i rellotge: compta-hi. Però, què més podem trobar al panell LCD de la NEO’s? La nova instrumentació de la moto ens mostra els nivells de càrrega de la bateria principal i de la segona opcional, indicadors dels modes de conducció STD o ECO, i icones per a la connexió d’aplicacions mòbil (trucades i missatgeria). El panell també compta amb una llum de verificació de clau intel·ligent i un indicador RUN. 

L’estat de la càrrega es pot veure, també, a la mateixa bateria o en el mesurador de càrrega; la NEO’s també inclou un indicador de carregador connectat. Per afavorir la comoditat i l’ús fàcil, la moto té un sistema Smart Key que permet al pilot utilitzar l’scooter sense necessitat de fer contacte amb la clau: és suficient amb portar-la dins de la butxaca. 

El disseny ergonòmicament eficient de la NEO’s que garanteix una comoditat de conducció òptima

I encara n’hi ha més: llicència AM de 2,5 kW, il·luminació davantera i posterior full LED, intermitents LED, barra de suport d’alumini fos a pressió, llantes d’aliatge lleuger de 13 polzades amb pneumàtics de baixa resistència; forquetes davanteres KYB amb cambres d’aire niquelades resistents a la corrosió, cèrcol posterior desmuntable per a canvis de pneumàtics…  

No en tinguis cap dubte: NEO’s és la moto elèctrica que (no sabies que) necessitaves.