L'agost és el mes de l'any en què es produeixen més desplaçaments amb cotxe. I en plena transició cap a l'electrificació, cada vegada és més habitual veure famílies que es desplacen en un cotxe elèctric per gaudir del seu període vacacional. No obstant això, el que pot semblar un viatge relaxant sense sorolls ni contaminació, pot convertir-se en un autèntic via crucis. Existeixen diversos problemes que afecten milions de conductors que no han planificat bé el viatge.

La bateria es gasta més ràpid com més recursos necessitem

Avui dia existeixen molts models que utilitzen bateries de 70 kWh o més que permeten recórrer diverses centenes de quilòmetres. No obstant això, la durada de la bateria, com passa amb els telèfons mòbils, per exemple, pot veure's minvada com més recursos necessita. És a dir, el pes que porta el vehicle, l'ús de l'aire condicionat, si posem a carregar alguns dispositius com un smartphone o una tablet mitjançant les connexions USB, etc. Així mateix, d'igual forma que portar les finestretes baixades genera una despesa superior de combustible a causa de la resistència que genera, també produeix una despesa major d'energia.

I clar, quan comencem a quedar-nos sense bateria, a molts conductors se'ls desencadena l'anomenada ansietat energètica. Això és veure que queda poca bateria i témer quedar-te tirat. És com anar en reserva i no trobar cap benzinera mentre anem per l'autovia.

Problemes amb la xarxa de punts de recàrrega a Espanya

Encara que els veritables problemes poden arribar quan arribem al carregador de torn. D'una banda, el temps de càrrega que requereixen. En aquest sentit, existeixen molts carregadors públics d'entre 5 i 7 quilowatts. Però només es permet utilitzar-los durant tres hores, la qual cosa no ens permetrà obtenir molta energia. Una bateria de 40 kWh es quedaria per sota de la meitat. És a dir, no només implica una gran pèrdua de temps sinó que a més ens n'anirem amb poca bateria. Pot ser que en un trajecte de 400 km només hàgim de parar una vegada. Però imagina un viatge més llarg en el qual hagis de parar dos o més vegades. És possible que hagis de parar a fer nit.

EuropaPress 5226778 vehiculo uber punt recàrrega electrica endesa 26 maig 2023 madrid espana
EuropaPress 5226778 vehiculo uber punt recàrrega electrica endesa 26 maig 2023 madrid espana

En aquest sentit, es recomana no esperar a carregar-lo quan la bateria està sota mínims. Les bateries es carreguen més ràpid quan estan per sobre del 10% o el 20% que si comences gairebé des de zero.

Val a dir que cada vegada hi ha més supercarregadors a les carreteres espanyoles, però no és barat utilitzar-los. Estalviaràs temps, però no surt tan a compte en comparació amb la gasolina o el dièsel.

Els problemes no acaben aquí. Segons dades publicades abans d'estiu per Anfac, l'associació espanyola de fabricants, un de cada quatre carregadors a Espanya no funcionen. Concretament, 6.475 estan fora de servei, el que representa ni més ni menys que el 24 per cent del total.

Dit això, si tens un cotxe elèctric, dedica una mica de temps abans de sortir de viatge a planificar la teva ruta per no trobar-te amb sorpreses. Estudia els punts on pararàs, triant el que més et convé i, si tens la possibilitat,  busca la manera de comprovar si el carregador triat està en funcionament. I no esperis a carregar-lo a última hora.