No és que sigui precisament cap secret que, si bé és cert que tot apunta que acabarà succeint més tard del que molts esperaven, el cotxe elèctric es convertirà en el rei de les carreteres espanyoles i a Europa tard o d'hora. No és casualitat llavors que molts fabricants estiguin apostant, alguns encara més ritme que altres, per aquest tipus de models, entre altres coses perquè saben molt bé que els motors de combustió clàssics acaben desapareixent.

L'entrada el joc del cotxe elèctric ha provocat molts canvis en la indústria, un petit terratrèmol que, això sí, no s'està vivint de la mateixa manera a tots els mercats. Un bon exemple d'això és el que ocorre dins del mercat europeu, un mercat en el qual les marques saben molt bé que es pot diferenciar entre diferents tipus de països.

 

Així, mentre que els països del nord d'Europa els elèctrics tenen ja molt pes, en països com és el cas d'Espanya o Itàlia aquest tipus de models tenen una penetració molt menor, una cosa que evidentment preocupa un bon nombre de fabricants que ja han expressat els seus dubtes sobre com s'està realitzant la gestió en aquest sentit.

Els carregadors són un dels grans problemes dels elèctrics a Espanya

Un dels principals problemes que té el nostre país en tot el que gira la implantació dels cotxes elèctrics és la xarxa de carregadors. I és que ja se sap que, especialment en el cas d'aquest tipus de models, disposar d'una xarxa de carregadors que funcioni molt bé i que tinguin nombrosos punts acaba ajudant que cada vegada siguin més els conductors que perdin la por de fer-se amb el model d'aquestes característiques.

 

Un problema que s'ha fet evident veient les conclusions del Baròmetre d'Electromobilitat 2023 d'ANFAC, l'Associació Nacional de Fabricants d'Automòbils i Camions. En aquest estudi apunten que durant el passat 2023 a Espanya es van instal·lar 11.173 nous punts de recàrrega públics, de tal manera que la xifra total és de 29.301. Però el problema real en aquest cas és que, del total de punts de càrrega instal·lats a Espanya, ni més ni menys que 7.728 punts de recàrrega no estan fora de servei, és a dir, el 21 per cent de la infraestructura de recàrrega a Espanya no funciona.

Una situació que, sumada a molts altres problemes, provoca que el nostre país continua estant per sota de la mitjana europea és el que es refereix a implantació del cotxe elèctric i que fa evident que, almenys de moment, les nostres carreteres no estan preparades per fer el salt definitiu.