Toyota ha anunciat que el GR Corolla, la versió més radical del seu compacte més popular, es fabricarà a Europa a partir de 2026. La decisió suposa un canvi estratègic important per al model, que fins ara es produïa exclusivament al Japó. La planta escollida és la de Burnaston, al Regne Unit, la qual cosa marca una fita en convertir-se a la primera factoria europea en acoblar un model firmat per Gazoo Racing, la divisió d'alt rendiment de la marca.

Aquesta mesura respon a la necessitat d'augmentar la capacitat de producció del GR Corolla, la demanda de la qual en mercats com el nord-americà ha superat amb escreix les expectatives inicials. La planta japonesa de Motomachi, encarregada fins ara de la seva fabricació, treballa actualment a plena capacitat. Per això, traslladar part de la producció a Europa permetrà alleujar la càrrega industrial i, alhora, millorar la flexibilitat logística de la marca.

 

El destacable en aquest cas és que la producció en territori europeu obre la porta a una possible comercialització del model al continent. Si bé Toyota no ha confirmat que el GR Corolla vagi a vendre's a Europa, el fet de produir-lo localment elimina moltes de les barreres habituals que limiten la introducció d'aquest tipus de vehicles a la regió, com els costos d'importació o les adaptacions normatives.

La planta de Burnaston ja produeix el Corolla convencional, la qual cosa facilita la integració del GR Corolla en les seves línies d'acoblament, malgrat tractar-se d'un model amb característiques mecàniques molt diferents. La inversió prevista per adaptar les instal·lacions ascendeix a uns 41 milions de lliures, que es destinaran a la creació d'una nova línia específica per a aquest model d'altes prestacions, amb una capacitat estimada de 10.000 unitats anuals.

Producció estratègica amb impacte potencial al mercat europeu

Es pot destacar que el GR Corolla encara no està disponible al mercat europeu, malgrat el creixent interès que ha despertat entre els aficionats als compactes esportius. La seva configuració tècnica el converteix en un model especialment atractiu dins d'aquest segment: sota el capó es troba un motor tricilíndric de 1.6 litres turboalimentat, capaç de generar més de 300 CV, combinat amb un sistema de tracció total i una posada al punt enfocada al rendiment dinàmic.

En aquest sentit, la fabricació a Europa no només respon a necessitats industrials, sinó que també pot llegir-se com un senyal d'obertura cap a nous mercats. La logística simplificada, la reducció d'aranzels i una capacitat més gran de resposta podrien aplanar el camí per a una futura introducció del GR Corolla als concessionaris europeus, on models rivals com el Volkswagen Golf R o el Hyundai i30 N ja compten amb una sòlida implantació.

 

D'altra banda, l'aposta per un model de nínxol com aquest en una planta europea suggereix una confiança renovada en la demanda d'esportius compactes, fins i tot en un context marcat per les restriccions mediambientals i l'electrificació progressiva de les gammes. Toyota sembla estar disposada a mantenir vius aquest tipus de vehicles en paral·lel a la seva estratègia d'electrificació, almenys mentre existeixi un mercat disposat a rebre'ls.