No és que sigui precisament cap secret que, com passa amb Volkswagen a Alemanya o Fiat a Itàlia, Seat havia tingut al seu mercat natal, l'espanyol, el seu millor terreny de joc durant molts anys.

El fabricant que des de fa ja anys forma parteix del grup Volkswagen era el rei a les carreteres espanyoles amb una quota de mercat que moltes marques no aconseguien igualar, ni tan sols les més potents. Tanmateix, per diferents motius, a poc a poc Seat ha anat diluint-se en un mercat cada vegada més competit en el qual la traça d'altres fabricants, sobretot els asiàtics amb Toyota i Kia al capdavant, ha provocat que Seat ja no sigui ni una de les tres marques més venudes al seu mercat.

 

Més enllà que siguin molts els que assegurin que el futur de Seat no és precisament el mateix que el d'altres fabricants clàssics a Europa ni el mateix que el que té la immensa majoria de marques del propi grup alemany, el cert és que les xifres de vendes actuals de Seat són més que preocupants.

Seat continua perdent pes

A falta de saber els seus resultats de vendes aquest últim mes del 2023, Seat porta acumulades més de 54.000 matriculacions en el que portem d'any. No és una mala xifra, ni de bon tros, però el fet d'ocupar la cinquena posició en el rànquing no és una cosa que sigui motiu d'orgull per al fabricant nacional, i més tenint en compte que fa tot just uns anys era el fabricant que dominava amb mà de ferro les carreteres espanyoles.

 

El principal problema per a Seat ja no és el fet de tenir fins a quatre marques per davant, que no són d'altres que Toyota, Kia, Volkswagen i Peugeot. El problema seriós és que Toyota ha acumulat gairebé 20.000 vendes més en tot just 11 mesos, una diferència que parla molt bé de la feina de la marca japonesa i de la mala estratègia de Seat en els últims temps.

Una estratègia que continua basant-se en models veterans com és el cas de l'Arona, l'Ateca, l'Ibiza i el Tarraco, i models un punt més moderns com és el León però que no té l'èxit que tenia abans. Sense opcions híbrides auto recarregables, sense opcions elèctriques pures i sense gairebé opcions micro hibridades, Seat ho fia tot als seus motors de combustió i a alguna versió PHEV al León i el Tarraco, una estratègia que evidentment no encaixa amb la tendència actual del mercat.